Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού Μετάβαση στο περιεχόμενο

Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

Ανεξάρτητος Εθνικός Οργανισμός Δικαιωμάτων του Παιδιού - Κύπρος


Στις 10 Μαΐου, 2016 η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού επισκέφθηκε το Δημοτικό Σχολείο Τσερίου Α’ στα πλαίσια του προγράμματος «Δώσε φωνή στην άποψή σου». Πριν από την επίσκεψη της Επιτρόπου, λειτουργός του Γραφείου υλοποίησε εργαστήρι με μεθοδολογία και θεματικές που αντλούσαν από την εκπαίδευση για έναν πολιτισμό ειρήνης. Στο εργαστήρι εκπρόσωποι των τάξεων Δ’, Ε’ και Στ’ ενημερώθηκαν και συζήτησαν για θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης, προκατάληψης και ρατσισμού, διαπολιτισμικού σεβασμού, ανθρωπίνων δικαιωμάτων και αποσυναρμολόγησης της κουλτούρας της βίας και του πολέμου. Το εργαστήρι είχε ως στόχο να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει τις/τους συμμετέχοντες σε θέματα που αφορούν την εδραίωση ενός πολιτισμού ειρήνης στις σύγχρονες κοινωνίες.

Κατά την επίσκεψή της η Επίτροπος αρχικά ενημέρωσε και ζήτησε τις απόψεις των εκπαιδευτικών και του διευθυντικού προσωπικού για τα στοιχεία που προωθούν τον πολιτισμό ειρήνης στο εκπαιδευτικό σύστημα και αυτά που θα πρέπει να αλλάξουν ώστε αυτός να προωθείται. Οι εκπαιδευτικοί αναφέρθηκαν στα πολλαπλά οφέλη από την υλοποίηση και συμμετοχή των σχολικών μονάδων σε διάφορα προγράμματα που ασχολούνται με αυτά τα θέματα. Στη συνέχεια, ανέφεραν την ανάγκη αλλαγής των στάσεων των εκπαιδευτικών και της κοινωνίας γενικότερα για αποδοχή της διαφορετικότητας και μετατροπή της φιλανθρωπίας σε ανάγκη για κοινωνική δικαιοσύνη. Τόνισαν επίσης, ως δυσκολία για απαλλαγή της κοινωνίας από τη βία (άμεση και έμμεση) τη διαφορετική αντιμετώπιση των παιδιών στο οικογενειακό πλαίσιο. Στις περιπτώσεις όπου υπάρχει έλλειψη συνεργασίας της οικογένειας με το σχολείο, δυσχεραίνεται η προώθηση στάσεων και συμπεριφορών που συνάδουν με τον πολιτισμό ειρήνης, όπως δήλωσαν οι εκπαιδευτικοί.

Η Επίτροπος διαβουλεύθηκε με τα παιδιά που έλαβαν μέρος στο εργαστήρι και άκουσε τις απόψεις των παιδιών για το θέμα. Κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης τα παιδιά ανέφεραν ότι ειρήνη γι’ αυτά είναι να έχουν ένα σπίτι δίπλα από ένα πάρκο, μια ωραία οικογένεια, φαγητό, νερό, δημοκρατία σε όλους τους τομείς της ζωής τους και μια ζωή απαλλαγμένη από τον εκφοβισμό, τον πόλεμο, τη βία και τη σκλαβιά. Δήλωσαν επίσης ότι, για να υπάρχει ειρήνη θα πρέπει να απαλλαχθούν από τον εκβιασμό, τον εγωισμό, το μίσος και την αγένεια, την καταπίεση, τη βία και τον εκφοβισμό. Για το λόγο αυτό, υποστήριξαν ότι αναμένουν από το κράτος να διοργανώνει περισσότερες εκδηλώσεις που να προωθούν την ειρήνη, να σταματήσει να δίνει λεφτά σε όπλα, αντ’ αυτού να δίνονται λεφτά σε τομείς που προωθούν την ανάπτυξη, όπως στα σχολεία και να συμβάλει στον τερματισμό όλων των πολέμων. Τα παιδιά δεν παρέλειψαν να αναφερθούν και στο δικό τους ρόλο για τη διασφάλιση της ειρήνης, επικεντρώνοντας σε σημεία που αφορούν την καθημερινή τους συμπεριφορά. Χαρακτηριστικά, τα παιδιά ανέφεραν ότι θα πρέπει να μάθουν να μην τσακώνονται και να αγαπούν το ένα παιδί το άλλο, να βοηθούν τα άλλα παιδιά και να παίζουν με όλους και να δημιουργούν πραγματικές φιλίες και όχι φιλίες εκμετάλλευσης. Τέλος, τα παιδιά του εργαστηρίου αναφέρθηκαν και στο πώς οραματίζονται το μέλλον στην Κύπρο. Όπως αυτά δήλωσαν, επιθυμούν μια ελεύθερη χώρα, χωρίς σύνορα και ενωμένη, με περισσότερες δουλειές και χωρίς ανεργία, μια Κύπρο χωρίς σχολικό εκφοβισμό και με καθαρό περιβάλλον, όπου όλα τα παιδιά θα έχουν καλή υγεία, οικογένεια, φαγητό και σπίτι. Επεξήγησαν ότι θέλουν να μην υπάρχει μαύρο από τους πολέμους, αλλά να υπάρχει μόνο πρασινάδα, μια χώρα στην οποία να ζουν όλοι αγαπημένοι, χωρίς ρατσισμό, διατηρώντας τα ήθη και έθιμα. Τα παιδιά μίλησαν και για την ανάγκη τερματισμού της έχθρας μεταξύ των ποδοσφαιρικών ομάδων.

Με το πέρας της διαβούλευσης με την ομάδα του εργαστηρίου, η Επίτροπος συναντήθηκε με το Κεντρικό Μαθητικό Συμβούλιο, αλλά και απευθύνθηκε και μίλησε με όλα τα παιδιά του σχολείου σε κοινή μαθητική συγκέντρωση. Η Επίτροπος αποχώρησε από το σχολείο ενθουσιασμένη με την ποιότητα της εργασίας που διεκπεραιώνεται στη σχολική μονάδα και τη συνεργασία που υπάρχει μεταξύ όλων των φορέων, διαβεβαιώνοντας τα παιδιά ότι θα μεταφέρει τις απόψεις τους στα κέντρα λήψης αποφάσεων.





Πίσω στην προηγούμενη σελίδα

Back To Top