Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού Μετάβαση στο περιεχόμενο

Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

Ανεξάρτητος Εθνικός Οργανισμός Δικαιωμάτων του Παιδιού - Κύπρος


Είναι με μεγάλη χαρά που δέχτηκα να θέσω υπό την αιγίδα μου και να χαιρετίσω τη σημερινή Καλλιτεχνική Εκδήλωση του Γυμνασίου Αγλαντζιάς, η οποία είναι αφιερωμένη στο στόχο της φετινής σχολικής χρονιάς: «Η καταπολέμηση της φτώχειας, της πείνας και του κοινωνικού αποκλεισμού».

Θεωρώ την επιλογή του σχολείου να προσεγγίσει το στόχο αυτό, μέσα από τα δικαιώματα του παιδιού ιδιαίτερα εύστοχη. Τα δικαιώματα του παιδιού και, γενικότερα, τα ανθρώπινα δικαιώματα συνιστούν την πιο ισχυρή ασπίδα που διαθέτουν οι σύγχρονες κοινωνίες προκειμένου να καταπολεμήσουν το μεγάλο αυτό κοινωνικό πρόβλημα.

Στη βάση αυτής της προσέγγισης και λαμβάνοντας υπόψη ότι ένα σημαντικό ποσοστό ατόμων, και μάλιστα το πιο ευάλωτο, που υπόκεινται στις δυσμενείς επιπτώσεις της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού, είναι παιδιά, αποδέχτηκα πρόσφατα, την πρόσκληση της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων να είμαι μια από τους εθνικούς πρεσβευτές της Κύπρου στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Έτους 2010 για την Καταπολέμηση της Φτώχειας και του Κοινωνικού Αποκλεισμού. Θεώρησα την τιμητική αυτή διάκριση ως ένα ακόμη θετικό βήμα στην προώθηση και προάσπιση των δικαιωμάτων των παιδιών στην Κύπρο.

Παρά την τεράστια τεχνολογική πρόοδο που έχει σημειωθεί τις τελευταίες δεκαετίες, πολλές περιοχές του πλανήτη μας εξακολουθούν να μαστίζονται από την πείνα, τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό. Τα φαινόμενα αυτά δεν είναι εντελώς ξένα στην πλούσια ευρωπαϊκή ήπειρο. Στην Κύπρο ίσως να μην έχουμε ανθρώπους που υποφέρουν από την πείνα ωστόσο η φτώχεια και ο κοινωνικός αποκλεισμός δεν έχουν εκλείψει. Αντίθετα, αποτελούν φαινόμενα της καθημερινότητάς μας.

Η φτώχεια και ο κοινωνικός αποκλεισμός, όπως εμφανίζονται στις πλούσιες χώρες, αλλά όχι μόνο, σχετίζονται λιγότερο με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κοινωνικών ομάδων ή ατόμων και περισσότερο με κοινωνικά δομημένα μειονεκτήματα. Η αδυναμία ενός ατόμου ή μιας ομάδας να ενταχθούν και να λειτουργήσουν αποτελεσματικά και παραγωγικά στα πλαίσια μιας δεδομένης κοινωνικής πραγματικότητας είναι συνέπεια του ότι δε διαθέτουν τα απαραίτητα εργαλεία και εφόδια, όπως συγκεκριμένες δεξιότητες, γλωσσικές και άλλες, γνώσεις, κώδικες συμπεριφοράς, κλπ.

Για τούτο, το Κράτος έχει ευθύνη, από τη μια, να αναπτύξει πολιτικές στήριξης όσων υποφέρουν από τη φτώχεια και επανένταξης και επαναδραστηριοποίησης των κοινωνικά αποκλεισμένων και, από την άλλη, να προωθήσει δράσεις με στόχο να μην υπάρχει κανένα άτομο που να ζει σε φτώχεια ή να είναι κοινωνικά αποκλεισμένο.

Το δημόσιο σχολείο μπορεί να βοηθήσει σημαντικά ώστε το Κράτος να ανταποκριθεί στην ευθύνη του αυτή. Βασική προϋπόθεση είναι το σχολείο να λειτουργεί με σεβασμό στα δικαιώματα των παιδιών και να προωθεί τις αρχές και τις αξίες πάνω στις οποίες αυτά εδράζονται. Να είναι ένα σχολείο για όλες και όλους, ανοιχτό στη διαφορετικότητα. Ένα σχολείο όπου η ετερότητα, σε κάθε της μορφή και έκφραση, γίνεται αντιληπτή ως πηγή πλούτου κι όχι ως έλλειμμα και μειονεξία. Χρειάζεται «ένα σχολείο για παιδιά με δικαιώματα», όπως το χαρακτηρίζει ο Thomas Hammarberg, Επίτροπος Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Συμβουλίου της Ευρώπης και διεθνής φυσιογνωμία στο χώρο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ο οποίος ήταν ένας από τους συντάκτες της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού.

Το σχολείο για παιδιά με δικαιώματα δεν μπορεί παρά να θεμελιώνεται στην ενεργό συμμετοχή και την ελεύθερη έκφραση των παιδιών. Η τέχνη συνιστά ένα προνομιακό πεδίο έκφρασης των παιδιών και, ως εκ τούτου, ένα άριστο μέσο για να απολαύσουν τα δικαιώματά τους στη συμμετοχή. Μέσα από τον έντεχνο λόγο, πεζό ή έμμετρο, την κίνηση, το χορό και τη μουσική και κάθε μορφή τέχνης, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να αποτυπώσουν τις σκέψεις, τους προβληματισμούς και τα συναισθήματά τους με ένα ιδιαίτερα μοναδικό τρόπο.

Είμαι βέβαιη ότι, και αυτή τη φορά, εσείς παιδιά, έχετε επιστρατεύσει την πλούσια φαντασία και δημιουργικότητα που διαθέτετε, ώστε να μας παρουσιάσετε μια ξεχωριστή καλλιτεχνική εμπειρία. Είμαστε λοιπόν όλοι έτοιμοι να την απολαύσουμε.




Λήδα Κουρσουμπά
Επίτροπος Προστασίας των
Δικαιωμάτων του Παιδιού







Κατεβάστε το αρχείο Word Xairetismos sto gymnasio Aglatzias 07.05.2010.doc


Πίσω στην προηγούμενη σελίδα





Back To Top