Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού Μετάβαση στο περιεχόμενο

Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

Ανεξάρτητος Εθνικός Οργανισμός Δικαιωμάτων του Παιδιού - Κύπρος

    Είναι με ιδιαίτερη ικανοποίηση που ενημερώθηκα για τη διοργάνωση της σημερινής Ημερίδας αναφορικά με το σχολικό εκφοβισμό, η οποία γίνεται στα πλαίσια του προγράμματος Δάφνη – III “Awareness Raising and Prevention on Bullying among Students: Development and Implementation of a School – Based Training Program for Teachers.

    Δυστυχώς, λόγω άλλων προειλημμένων υποχρεώσεων δεν μπορώ να παρακολουθήσω δια ζώσης τις εργασίες της Ημερίδας. Προτίθεμαι ωστόσο να μελετήσω, τα πρακτικά της Ημερίδας προκειμένου αυτά να αποτελέσουν σημείο αναφοράς για σχετικές δράσεις που σκοπεύω να αναπτύξει στο μέλλον το Γραφείο μου.

    Κυρίες και κύριοι,

    Είναι αναφαίρετο δικαίωμα κάθε παιδιού να μεγαλώνει σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον απαλλαγμένο από κάθε μορφής βία και κακοποίηση. Ένα περιβάλλον το οποίο να προστατεύει το παιδί και, παράλληλα, να το ενδυναμώνει προκειμένου, αφενός, να διεκδικεί τα δικαιώματά του και, αφετέρου, να αναγνωρίζει και να σέβεται τα δικαιώματα των άλλων. Ειδικότερα, στο σχολικό πλαίσιο το Κράτος έχει υποχρέωση να προσφέρει στα παιδιά μια εκπαίδευση η οποία να αποσκοπεί, ανάμεσα σε άλλα, «στην ανάπτυξη του σεβασμού για τα δικαιώματα του ανθρώπου και τις θεμελιώδεις ελευθερίες» καθώς και «στην προετοιμασία του παιδιού για μια υπεύθυνη ζωή, σε μια ελεύθερη κοινωνία μέσα σε πνεύμα κατανόησης, ειρήνης, ανοχής, ισότητας των φύλων και φιλίας ανάμεσα σε όλους τους λαούς και τις εθνικές, κρατικές και θρησκευτικές ομάδες» (Άρθρο 29 της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού).
    Κάθε εκφοβιστική συμπεριφορά είναι το αποτέλεσμα της κατάχρησης εξουσίας που έχει ένα άτομο και είναι συνυφασμένη με την έλλειψη σεβασμού απέναντι στην ατομικότητα και τη διαφορετικότητα του άλλου. Γίνεται αντιληπτό ότι το bullying, όπως και κάθε άλλη μορφή βίας κατά των παιδιών, είναι πρωτίστως και κύρια θέμα ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

    Κάθε περιστατικό θυματοποίησης ενός παιδιού από ένα άλλο παιδί είναι μια ακόμη ένδειξη της επιτακτικής ανάγκης για δημιουργία ενός πλαισίου το οποίο αφενός να προστατέψει το θύμα, και, αφετέρου, να διαμορφώσει εκείνες τις συνθήκες μέσα στις οποίες όλα τα παιδιά να αναπτύξουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές παραμένοντας μακριά από τη χρήση βίας.
    Δημιουργώντας τις προϋποθέσεις εκείνες που θα επιτρέψουν σε κάθε παιδί να εμπεδώσει στην πράξη τα δικαιώματά του, ως ισότιμος πολίτης, στο πλαίσιο της σχολικής και της τοπικής κοινότητας και της κοινωνίας ευρύτερα, δίνουμε τη δυνατότητα στα παιδιά να αναπτύξουν τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις στάσεις εκείνες που θα τους επιτρέψουν να λειτουργήσουν ως υπεύθυνοι πολίτες. Πολίτες που θα διεκδικούν και θα προασπίζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα, θα τηρούν τις υποχρεώσεις τους και θα σέβονται τα δικαιώματα των άλλων, παιδιών και ενηλίκων. Τέτοιοι πολίτες, είμαι βέβαιη, δε βιαιοπραγούν.

    Κυρίες και κύριοι,

    Αναγνωρίζοντας και διαχειριζόμενοι τα φαινόμενα bullying ως θέμα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, είμαστε υποχρεωμένοι να εστιαστούμε ταυτόχρονα στο θύμα και το θύτη, δίνοντας έμφαση πρωτίστως στην πρόληψη. Στο πλαίσιο της εκπαίδευσης, το θεμέλιο κάθε προληπτικής δράσης θα πρέπει να είναι η δημοκρατική και παιδοκεντρική οργάνωση του σχολείου προκειμένου αυτό να λειτουργεί, πάνω απ’ όλα, ως ένα σχολείο για παιδιά με δικαιώματα. Ένα σχολείο στο οποίο ο σεβασμός στα δικαιώματα του παιδιού αποτυπώνεται στον τρόπο λειτουργίας, στις σχέσεις εκπαιδευτικών μαθητών, στους στόχους που θέτει, το περιεχόμενο της ύλης που διδάσκει, στις μεθοδολογίες που ακολουθεί και στις δραστηριότητες που αναπτύσσει.

    Η δημιουργία ενός σχολείου για παιδιά με δικαιώματα προϋποθέτει την κατάλληλη ευαισθητοποίηση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, τόσο σε σχέση με γενικότερα θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων όσο και σε πιο εξειδικευμένα όπως είναι τα θέματα bullying.

    Μέσα από το πρίσμα αυτό θεωρώ ότι, ερευνητικά προγράμματα όπως αυτό που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο της σημερινής Ημερίδας, είναι όχι μόνο σημαντικά αλλά και απαραίτητα στην προσπάθεια της Πολιτείας να υπηρετήσει αποτελεσματικά την υποχρέωσή της να διασφαλίσει την προστασία και την προαγωγή των δικαιωμάτων όλων των παιδιών.
    Με τις σκέψεις αυτές θέλω να συγχαρώ το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και το Υπουργείο Υγείας και, ειδικότερα, την Επιστημονική Συντονίστρια Δρ. Άννα Παραδεισιώτη, για την επιτυχή ολοκλήρωση του Προγράμματος και να ευχηθώ κάθε επιτυχία στις εργασίες της Ημερίδας.







Κατεβάστε το αρχείο Acrobat Χαιρετισμός για σχολικό εκφοβισμό.pdf


Πίσω στην προηγούμενη σελίδα





Back To Top