Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού Μετάβαση στο περιεχόμενο

Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

Ανεξάρτητος Εθνικός Οργανισμός Δικαιωμάτων του Παιδιού - Κύπρος


1. Με ιδιαίτερη χαρά σας καλωσορίζω με τη σειρά μου στη σημερινή ημερίδα που συνδιοργανώνουμε μαζί με την Επίτροπο Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού και το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού στο πλαίσιο του προγράμματος «Μακριά από την πατρίδα και το φόβο».

2. Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR), ως η παγκόσμια ανθρωπιστική οργάνωση αφιερωμένη στην προστασία των δικαιωμάτων και την οικοδόμηση ενός καλύτερου μέλλοντος για τους πρόσφυγες, βρίσκεται στην ευχάριστη θέση ν’αποτελεί μέρος αυτής της πρωτοβουλίας. Μια πρωτοβουλία που στοχεύει στην ομαλή ένταξη των παιδιών προσφύγων στο σχολικό τους περιβάλλον, έτσι ώστε να μπορούν ν’ ασκήσουν με ουσιαστικό τρόπο ένα βασικό ανθρώπινο δικαίωμα - αυτό της εκπαίδευσης - το οποίο δυστυχώς στερούνται σήμερα πολλά παιδιά πρόσφυγες.

3. Ο πόλεμος και οι παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων εκτοπίζουν από την πατρίδα τους ένα ολοένα και αυξανόμενο αριθμό ανθρώπων παγκοσμίως, το 50% των οποίων είναι ηλικίας κάτω των 18 ετών. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα απογοητευτικό γεγονός και ακόμα πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι εκατομμύρια παιδιά στερούνται τη μόρφωση. Σύμφωνα με τα διεθνή στατιστικά, τα παιδιά σχολικής ηλικίας πηγαίνουν σχολείο 200 ημέρες το χρόνο. Πρόσφατη έκθεση της Ύπατης Αρμοστείας καταδεικνύει ότι το 2016, 3.5 εκατομμύρια πρόσφυγες-παιδιά σχολικής ηλικίας δεν πήγαν καμία μέρα σχολείο.

4. Παράλληλα, ένας σημαντικός αριθμός παιδιών προσφύγων, καταφέρνουν να φτάσουν είτε μαζί με τις οικογένειές τους ή μόνα τους, σε χώρες όπου η πρόσβαση στην εκπαίδευση είναι δυνατή . Είναι γεγονός ότι τα σχολεία σε όλο τον κόσμο, περιλαμβανομένης της Κύπρου, καλωσορίζουν στις τάξεις τους όλο και περισσότερους πρόσφυγες. Τα σχολεία καλούνται ν’αντιμετωπίσουν ένα δύσκολο εγχείρημα - να διασφαλίσουν το δικαίωμα της ουσιαστικής εκπαίδευσης στα παιδιά πρόσφυγες και να τους δώσουν την ευκαιρία ν'ανθίσουν μαζί με τους υπόλοιπους συμμαθητές τους.

5. Τα οφέλη της μάθησης είναι αυτονόητα. Για τα παιδιά- πρόσφυγες, συγκεκριμένα, η ουσιαστική συμμετοχή και η επιτυχία στην εκπαίδευση αυξάνει τις ευκαιρίες για οικονομική αυτάρκεια, παρέχει ένα αίσθημα κανονικότητας και συνοχής σ'ένα ευρύτερο περιβάλλον που συνήθως είναι ρευστό, αβέβαιο. Η επιτυχής φοίτηση στο σχολείο και πανεπιστήμιο δημιουργεί καλύτερες προοπτικές για τα παιδιά και νεαρούς πρόσφυγες να μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη, στην ευημερία και κοινωνική συνοχή της καινούργιας τους πατρίδας.

6. Στην Κύπρο έχει παρατηρηθεί μεγάλη πρόοδος αναφορικά με τις πολιτικές εκπαίδευσης των προσφύγων. Πράγματι, το κείμενο πολιτικής για την ένταξη των μαθητών/τριών με μεταναστευτική βιογραφία που εγκρίθηκε το 2016 από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού βρίσκεται στην ορθή κατεύθυνση και οι βασικοί τομείς προτεραιότητας που θέτει συνάδουν με τα διεθνή και περιφερειακά πρότυπα.

7. Παρά τις σημαντικές προσπάθειες του Υπουργείου Παιδείας και των σχολείων με σημαντικό αριθμό παιδιών μεταναστευτικής βιογραφίας, εξακολουθούν να υπάρχουν προκλήσεις αναφορικά με την ένταξη των παιδιών- προσφύγων στο καινούργιο σχολικό τους περιβάλλον. Τέτοια θέματα περιλαμβάνουν δυσκολίες στη γλώσσα, προσαρμογή στη νέα μαθησιακή διαδικασία, απουσίες από το σχολείο, τη σχέση μεταξύ των γονέων και της σχολικής κοινότητας, συγκρούσεις μεταξύ παιδιών και τον ρατσισμό.

8. Πιστεύουμε ότι το πρόγραμμα που ξεκινά σήμερα θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση των ζητημάτων αυτών. Θεωρούμε ότι προσφέρει μια πλατφόρμα για ουσιαστική συζήτηση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν σήμερα τα σχολεία. Κι αυτό για δύο βασικούς λόγους:

Kαταρχάς φέρνει μαζί εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς απ΄όλες τις εμπλεκόμενες κοινότητες - την τοπική, την κοινότητα των προσφύγων και των μεταναστών. Επίσης, οι σχολικές κοινότητες ενθαρρύνονται ν' αποφασίσουν οι ίδιες - με την υποστήριξη των διοργανωτών - τον τρόπο αντιμετώπισης των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν καθημερινά και για το σκοπό αυτό ν' αναπτύξουν ένα σχέδιο δράσης.

9. Ελπίζουμε επίσης ότι το πρόγραμμα αυτό θ' αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για την ενίσχυση της ενσυναίσθησης για τους πρόσφυγες και την προώθηση των οικουμενικών αξιών του ανθρωπισμού, της αλληλεγγύης και της προστασίας της πιο ευάλωτης, αλλά ανθεκτικής, ομάδας ανθρώπων στον κόσμο. Σήμερα, ξενοφοβικές τάσεις απειλούν την μακραίωνη παράδοση της χορήγησης ασύλου. Επομένως, η προστασία των προσφύγων συνεπάγεται, επίσης, την πληροφόρηση της κοινής γνώμης αναφορικά με το ποιοί είναι πρόσφυγες και τι έχουν περάσει. Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι οι πρόσφυγες δεν αποτελούν απειλή, αλλά απειλούνται οι ίδιοι.

10. Ολοκληρώνοντας, επιτρέψτε μου να ευχηθώ σε όλους μια παραγωγική μέρα. Αναμένουμε με ανυπομονησία τα αποτελέσματα ενός εποικοδομητικού διαλόγου σε αυτό το σημαντικό θέμα και θα είμαστε δίπλα σας για να στηρίξουμε στο βαθμό που μπορούμε το όλο εγχείρημα.

Σας ευχαριστώ.



Πίσω στην προηγούμενη σελίδα

Back To Top