Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού Μετάβαση στο περιεχόμενο

Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

Ανεξάρτητος Εθνικός Οργανισμός Δικαιωμάτων του Παιδιού - Κύπρος

Xairetismos sto sinedrio Vrefonipiagogon - 3-4-2009.doc
Η διοργάνωση ενός διεθνούς συνεδρίου, και μάλιστα τριήμερου, με θέμα τη Προσχολική Αγωγή και την εκπαίδευση των Παιδαγωγών αναδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο το έμπρακτο ενδιαφέρον που επιδεικνύουν οι σύγχρονες κοινωνίες για την πρώιμη παιδική ηλικία.

Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον απόλυτα εναρμονισμένο με τη νέα θεώρηση της παιδικότητας που θεσμοθετεί και νομικά κατοχυρώνει η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Σύμφωνα με αυτή τη θεώρηση το παιδί, από τη στιγμή της γέννησής του, αναγνωρίζεται ως διακριτό πρόσωπο, δηλαδή, ως ολοκληρωμένη και ανεπανάληπτη ανθρώπινη ύπαρξη με εγγενή αξιοπρέπεια και δικαιώματα.

Η Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού, θέλοντας να τονίσει τη σημασία της περιόδου της προσχολικής ηλικίας στην πορεία εμπέδωσης των δικαιωμάτων του παιδιού, έχει συμπεριλάβει στη νομολογία της Σύμβασης το έβδομο Γενικό Σχόλιο (μέχρι στιγμής, έχουν εκδοθεί έντεκα Γενικά Σχόλια) ειδικά για την εφαρμογή των Δικαιωμάτων του Παιδιού στην πρώιμη παιδική ηλικία, δηλαδή όλα τα παιδιά που βρίσκονται σε ηλικία μικρότερη των οκτώ χρόνων [GENERAL COMMENT No. 7 (2005), Implementing child rights in early childhood].

Με το συγκεκριμένο Γενικό Σχόλιο, η Επιτροπή ενθαρρύνει τα Συμβαλλόμενα Κράτη να οικοδομήσουν μια θετική ατζέντα για τα δικαιώματα στην πρώιμη παιδική ηλικία σημειώνοντας ότι για τούτο: «Απαιτείται μια μετατόπιση από παραδοσιακές πεποιθήσεις οι οποίες θεωρούν την πρώιμη παιδικότητα κυρίως ως μια περίοδο κοινωνικοποίησης του ανώριμου ανθρώπινου όντος με προορισμό τον ώριμο ενήλικα».

Σύμφωνα με την Επιτροπή, η πρώιμη παιδική ηλικία, συνιστά μια κρίσιμη περίοδο για την υλοποίηση των Δικαιωμάτων του Παιδιού. Στην περίοδο αυτή, τα παιδιά, ανάμεσα σε άλλα, βιώνουν την πιο ραγδαία περίοδο ανάπτυξης και αλλαγής στη ζωή τους, εγκαθιδρύουν τις πρώτες τους σημαντικές σχέσεις με άλλα παιδιά μέσα από τις οποίες μαθαίνουν να διαπραγματεύονται και να συντονίζουν κοινές δραστηριότητες και θέτουν τα θεμέλια πάνω στα οποία θα οικοδομηθεί η φυσική και νοητική τους υγεία, η συναισθηματική τους ασφάλεια, η πολιτιστική και προσωπική τους ταυτότητα.

Ως εκ τούτου, οι υπηρεσίες παροχής προσχολικής αγωγής, πέραν από την κοινωνική τους αποστολή που σχετίζεται με τη φύλαξη των παιδιών, έχουν ουσιαστικό ρόλο να διαδραματίσουν, όχι μόνο ως προς την προετοιμασία των παιδιών για μια ομαλότερη ένταξη στο σχολικό περιβάλλον, αλλά και σε ότι αφορά την προσωπικότητα που θα διαμορφώσουν και, ιδιαίτερα, ως προς το βαθμό που θα μάθουν να εξασκούν τα δικαιώματά τους και τις υπευθυνότητες που αυτά συνεπάγονται.

Μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο, η διαρκής ενημέρωση και η τακτική επιμόρφωση των Παιδαγωγών, όπως και όλων των εκπαιδευτικών, σε θέματα που σχετίζονται με το επιστημονικό τους αντικείμενο είναι αναντίλεκτα απαραίτητη. Είμαι σίγουρη ότι το Συνέδριο σας έχει πολλά να προσφέρει προς την κατεύθυνση αυτή.

Με τις σκέψεις αυτές, θέλω να συγχαρώ όλους τους συντελεστές της διοργάνωσης, συμπεριλαμβανομένων και των χορηγών. Ιδιαίτερα συγχαρητήρια οφείλονται στον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Βρεφονηπιαγωγών ΤΕΙ, στα Υπουργεία Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου, στο Λαϊονικό Βρεφονηπιακό Σταθμό Λευκωσίας και το Σύνδεσμο Βρεφονηπιαγωγών Κύπρου.

Εύχομαι σε όλους καλή επιτυχία στις εργασίες του Συνεδρίου και ένα γόνιμο και δημιουργικό τριήμερο.







Κατεβάστε το αρχείο Word Xairetismos sto sinedrio Vrefonipiagogon - 3-4-2009.doc


Πίσω στην προηγούμενη σελίδα





Back To Top