Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού Μετάβαση στο περιεχόμενο

Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

Ανεξάρτητος Εθνικός Οργανισμός Δικαιωμάτων του Παιδιού - Κύπρος



Το Γυμνάσιό μας δεν μπορούσε, βέβαια, να μην συμμετάσχει στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Κι αυτό γιατί σχεδόν το 80% των μαθητών μας είτε είναι ξένοι είτε έχουν τον έναν από τους δύο γονείς τους μη Κύπριο. Προέρχονται από 19 διαφορετικές χώρες, είτε από Τρίτες Χώρες είτε από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το Σχολείο μας εδώ και τρία χρόνια λειτουργεί ως σχολείο υποδοχής μαθητών/μαθητριών με μεταναστευτική βιογραφία κι επομένως η ένταξη των παιδιών και η βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους αποτελεί..βασικό..μέλημά..μας. Μέσα από το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό Πρόγραμμα προσπαθήσαμε με μικρά βήματα και πρακτικές που βοηθούν στην καθημερινότητα των μαθητών μας και να τους κάνουμε να νιώσουν πιο άνετα και να ενταχθούν όσο γίνεται πιο ομαλά στο σχολικό περιβάλλον. Η αλήθεια είναι ότι τα οφέλη – αν μπορώ να χρησιμοποιήσω αυτή την έκφραση- που προέκυψαν μέσα από τις διάφορες δράσεις δε αφορούσαν μόνο τους μαθητές με μεταναστευτική βιογραφία αλλά και όλους τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους καθηγητές, μαθητές. Συγκεκριμένα καταφέραμε να έρθουμε πιο κοντά οι συνεργαζόμενοι φορείς, «να μπούμε ο ένας στα παπούτσια του άλλου», να ερμηνεύσουμε συμπεριφορές. Δώσαμε την ευκαιρία σε πολλά παιδιά να δραστηριοποιηθούν και μέσα από συνεργατικές δράσεις να αλληλοβοηθηθούν, συναισθηματικά και όχι μόνο. Προσπαθήσαμε να καλλιεργήσουμε το συναίσθημα της αλληλεγγύης, του αλληλοσεβασμού, της αποδοχής. Κάποια παιδιά είχαν την ευκαιρία να δείξουν ή και να βελτιώσουν το ταλέντο τους με τις δημιουργίες τους. Άλλα πάλι ένιωσαν χαρά μέσα από διάφορα παιχνίδια. Κι εμείς νιώθαμε ικανοποίηση, βέβαια, γιατί συνειδητοποιήσαμε ότι δεν χρειάζονται πολλές, στομφώδεις κι εντυπωσιακές ενέργειες για να νιώσουν τα παιδιά όμορφα, χαρούμενα. Να νιώσουν ότι τους αποδέχονται κι ότι μπορούν να δώσουν τα χέρια και να αλληλοστηριχτούν. Να χαμογελούν και να τρέχουν πρόθυμα σε κάθε δραστηριότητα του Σχολείου, ακόμα και σε αυτές που γίνονταν εκτός του διδακτικού χρόνου.
Το μόνο κομμάτι στο οποίο αισθάνομαι ότι δεν πετύχαμε και πολλά είναι το κομμάτι που αφορά τους γονείς. Δυστυχώς, η ανάμειξή τους στην όλη προσπάθειά μας ήταν από ελάχιστη έως μηδαμινή. Δεν καταφέραμε να τους εμπλέξουμε όσο έπρεπε. Λίγο η δυσκολία στην επικοινωνία μαζί τους, λίγο οι πολλές ώρες εργασίας τους, λίγο η «πίεση» που έχουμε όλοι οι εκπαιδευτικοί να τρέξουμε όλα εκείνα που έχουμε καθ’ όλη τη σχολική χρονιά, λίγο η ολιγωρία και των δυο μας, δεν μας επέτρεψαν να τους εμπλέξουμε στο Πρόγραμμα.
Πριν παραθέσω στη συνέχεια τις δράσεις μας θα ήθελα να εξομολογηθώ ότι αρκετές φορές έπιασα τον εαυτό μου να δακρύζει, όχι από οίκτο, αλλά από περηφάνεια και ικανοποίηση, καθώς έβλεπα τους μαθητές μας να διεκπεραιώνουν με ζήλο, με κέφι, χαμόγελο και μεγάλη προθυμία ό,τι αναλάμβαναν. Και όταν τελείωναν αυτό που ξεκινούσαν περίμεναν την επόμενη δράση. Τότε κατάλαβα πόση δύναμη κρύβει ο άνθρωπος μέσα του! Πόσο σπουδαία είναι τα παιδιά μας! Το καθένα από αυτά κρύβει μια πονεμένη ιστορία. (Αναφέρομαι ιδιαίτερα στους μαθητές μας με μεταναστευτική βιογραφία). Παρ’ όλ’ αυτά, παρ’ όλα τα προβλήματα χαμογελούν και προσφέρουν με κέφι απλόχερα αγάπη στους υπόλοιπους. Αυτό κι αν είναι κέρδος! Έρχονται στο σχολείο και είναι χαρούμενα, γιατί αγαπούν το Σχολείο τους.
ΔΡΑΣΕΙΣ:
1. Εφαρμογή του «Συστήματος των κολλητών» ( Buddy System) στα τμήματα με μαθητές με μεταναστευτική βιογραφία. Επιχειρήθηκε, κυρίως, στα τμήματα Α4 και Β1 όπου φοιτούσαν μαθητές με μεταναστευτική βιογραφία με επίπεδο ελληνομάθειας Ε1. Στην αρχή φάνηκε ότι ήταν αρκετά βοηθητικό. Στην πορεία, όμως, πρέπει να ομολογήσω ότι ατόνησε.


2. Εμπλουτισμός σχολικής βιβλιοθήκης με βιβλία σε διάφορες γλώσσες. Λειτούργησε με πολλή επιτυχία. Αυξήθηκε θεαματικά ο αριθμός των μαθητών/τριών που δανείζονταν και διάβαζαν βιβλία, ιδιαίτερα αυτών που ήταν ενταγμένοι στο Πρόγραμμα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης ξένης γλώσσας με επίπεδο ελληνομάθειας Ε1.


3. Εκλογή και αλλόγλωσσων μαθητών στα Μαθητικά Συμβούλια και στο ΚΜΣ. Ο πρόεδρος του ΚΜΣ του Σχολείου κατάγεται από Ρουμανία. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει έμπρακτα και τη συλλογική προσπάθεια που καταβάλλουν οι Υπεύθυνοι Καθηγητές των τμημάτων, ώστε όλοι οι μαθητές του τμήματός τους να τυγχάνουν ίσης μεταχείρισης και να έχουν ίσες ευκαιρίες.

4. Στις 11 Δεκεμβρίου 2017 έγινε εκδήλωση με την ευκαιρία της επετείου της Οικουμενικής Διακήρυξης των Ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Με παιγνιώδη και θεατρικό τρόπο ομάδα μαθητών και μαθητριών παρουσίασαν σε ολόκληρη τη μαθητική κοινωνία άρθρα από την οικουμενική διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.



5. Είχαμε καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς στενή και αγαστή συνεργασία με το Κέντρο Εξυπηρέτησης Μεταναστών (www.mihub.eu). Μας παρείχαν διευκολύνσεις με μεταφράσεις διάφορων ανακοινώσεων προς τους γονείς/κηδεμόνες και επίσης διευκόλυναν το έργο μας προσφέροντάς μας υπηρεσίες με μεταφραστές στο Σχολείο.
Συγκεκριμένα στάλθηκαν ανακοινώσεις προς τους γονείς που αφορούσαν πληροφορίες σχετικά με την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας στα Κ.Ι.Ε στα αραβικά και αγγλικά, καθώς επίσης οι παρουσιάσεις της ΣΕΑ για τις επιλογές που μπορούν να κάνουν οι μαθητές για το Λύκειο ή την Τεχνική Σχολή μεταφρασμένες στα Αγγλικά, Αραβικά και Βουλγάρικα. Ακόμα δόθηκαν στους μαθητές και στους κηδεμόνες τους μεταφρασμένοι στα αγγλικά, ρωσικά ρουμανικά, βουλγαρικά και αραβικά οι εσωτερικοί κανονισμοί του Σχολείου και οι αλλαγές που έγιναν και ισχύουν από φέτος στο Γυμνάσιο.


6. Διοργανώσαμε δύο συγκεντρώσεις γονέων. Η μια την Τρίτη 7/11/2017 για ενημέρωση των γονέων / κηδεμόνων των μαθητών της Α΄τάξης για τον ορθό τρόπο μελέτης και η δεύτερη την Πέμπτη 14/12/2017 αποκλειστικά με τους γονείς /κηδεμόνες των μαθητών με μεταναστευτική βιογραφία και επίπεδο ελληνομάθειας Ε1 και Ε2. Και στις δύο περιπτώσεις είχαμε μεταφραστή από τα ελληνικά στα αγγλικά και αραβικά.

7. Οργανώθηκαν και πραγματοποιήθηκαν στο Σχολείο δύο βιωματικά εργαστήρια. Επιλέγηκαν συνολικά 50 μαθητές από όλες τις τάξεις του Σχολείου, 25 για το ένα εργαστήριο με θέμα τον Ρατσισμό (8/12/2017) και 25 για το δεύτερο με θέμα τη διαχείριση θυμού (22/01/2018). Το πρώτο έγινε σε συνεργασία με τη Δρα Έλενα Παπαμιχαήλ, Λειτουργό του Π.Ι. και το δεύτερο σε συνεργασία με τον οργανισμό Hope for Children (www.uncrcpc.org/)



8. Στις 27 Μαρτίου 2018 οι μαθητές με μεταναστευτική βιογραφία (Επίπεδο Ε1) συνοδευόμενοι από την Υπεύθυνη Καθηγήτριά τους επισκέφθηκαν την έκθεση της Άννας Φρανκ. Πριν και μετά την επίσκεψη οι μαθητές μελέτησαν, συζήτησαν και εκπόνησαν δημιουργικές εργασίες.


9. Στις 18 Απριλίου παρακολούθησαν όλοι οι μαθητές κατά τάξη θέατρο με θέμα τον σχολικό εκφοβισμό. Μετά το τέλος της παράστασης οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με τους ηθοποιούς και να ανταλλάξουν απόψεις πάνω στο ίδιο θέμα.



10. Στις 18 Δεκεμβρίου 2017 σε Παιδαγωγική Συνεδρία του Κ.Σ. η Δρ Έλενα Παπαμιχαήλ παρουσίασε τον Κώδικα Αντιρατσιστικής Πολιτικής του ΥΠΠ.

11. Στις 18 Ιανουαρίου 2018 σε συνεδρία του Κ.Σ. συζητήθηκε ο Κώδικας Αντιρατσιστικής Πολιτικής του ΥΠΠ. και αποφασίστηκε από τους συμμετέχοντες η εφαρμογή του στο Ευρυβιάδειο Γυμνάσιο από την τρέχουσα σχολική χρονιά. Παράλληλα συστάθηκε Επιτροπή για διαχείριση περιστατικών ρατσιστικής συμπεριφοράς.

12. Με τη βοήθεια των Υπεύθυνων Καθηγητών των τμημάτων ενημερώθηκαν όλοι οι μαθητές για τον Κώδικα Αντιρατσιστικής Πολιτικής του ΥΠΠ και στάλθηκε στο σπίτι τρίπτυχο ενημερωτικό φυλλάδιο του Π.Ι. σχετικά με τον Κώδικα Αντιρατσιστικής Πολιτικής. Το τρίπτυχο εκτός από τα ελληνικά στάλθηκε μεταφρασμένο και στα ρωσικά, αγγλικά, τουρκικά και αραβικά.

13. Διενεργήθηκε έρευνα στο Σχολείο με θέμα τον Ρατσισμό και τα αποτελέσματα παρουσιάστηκαν και στον Κ.Σ. και στους μαθητές από την Υπεύθυνη Β.Δ.
κ. Αντωνία Ετεοκλέους.

14. Την 1η Μαρτίου εκπρόσωποι του Συνδέσμου Γονέων / Κηδεμόνων ενημερώθηκαν από τον Δ/ντη κ. Πέτρο Μιχαήλ και την κ.Αντωνία Ετεοκλέους, Β.Δ. για τον Κώδικα Αντιρατσιστικής Πολιτικής του ΥΠΠ. Παράλληλα τους κοινοποιήθηκε η απόφαση της Διεύθυνσης και του Κ.Σ. του Γυμνασίου για εφαρμογή του Κώδικα στο Σχολείο μας από την τρέχουσα σχολική χρονιά.
Τέλος, μετά και τη σύμφωνο γνώμη των εκπροσώπων του Συνδέσμου Γονέων και Κηδεμόνων του Σχολείου, αποστάλθηκε μήνυμα στα ελληνικά, αγγλικά, ρωσικά, βουλγαρικά, αραβικά και ρουμάνικα προς τους γονείς για την εφαρμογή του Κώδικα από την τρέχουσα σχολική χρονιά.

15. Ομάδες μαθητών είχαν τη δυνατότητα να συνεργαστούν σεβόμενοι ο ένας τον άλλο και να δημιουργήσουν. Με πολύ μεράκι ζωγράφισαν τοιχογραφίες. Επίσης δούλεψαν για τον εξωραϊσμό του Σχολείου και πρόσφεραν εθελοντική εργασία σε διάφορες δραστηριότητες του Σχολείου, όπως σε φιλανθρωπικά παζαράκια και στον Ερυθρό Σταυρό. Πέρα από το γεγονός ότι ένιωσαν τη χαρά της προσφοράς, η εμπλοκή τους σε αυτές τις δραστηριότητες τους βοήθησε να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση. Καλλιεργήθηκε μεταξύ τους η αλληλεγγύη και ο αλληλοσεβασμός.





16. Δημιουργήθηκε «Κουτί Επικοινωνίας», όπου θα μπορούσαν οι μαθητές να καταγράφουν τα παράπονα ή τις εισηγήσεις τους σχετικά με το σχολείο και τη λειτουργία του.

17. Θεωρώ ότι αποκορύφωμα όλης αυτής της συλλογικής προσπάθειας ήταν η Ημερίδα μας που πραγματοποιήθηκε στις 14 Μαΐου. Τα ίδια τα παιδιά – είτε πρόκειτο για παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία είτε όχι – συνεργάστηκαν μεταξύ τους και με τις καθηγήτριές τους και παρουσίασαν τις δημιουργίες τους. Ζωγράφισαν, έγραψαν σκέψεις, εξέφρασαν συναισθήματα, έγραψαν και παρουσίασαν θεατρικούς μονολόγους, συνέθεσαν μουσική, έγραψαν ποιήματα. Αυτό που παρακολουθήσαμε ήταν, θα έλεγα, η κατάθεση της ψυχής τους. Στην Ημερίδα προσκλήθηκαν και παρευρέθηκαν και γονείς. Τίτλος της ήταν «Μακριά από την Πατρίδα και τον Φόβο».





    Πριν κλείσω τη μακροσκελή αναφορά μου – και απολογούμαι γι’ αυτό –πρέπει να σταματήσω σε δύο σημεία της Ημερίδας. Το πρώτο είναι ο θεατρικός μονόλογος που έγραψε και παρουσίασε μαθήτρια του σχολείου. Δεν ήταν δημιούργημα της φαντασίας της. Ήταν η πραγματική ιστορία μαθήτριάς μας. Μας την εκμυστηρεύτηκε, για να μαθευτεί με τη συμφωνία να μην αποκαλύψουμε την ταυτότητά της. Σεβαστήκαμε την επιθυμία της. Το δεύτερο σημείο ήταν η παρουσία της Ραουάν Αλπαγιάτη, μιας δεκαοχτάχρονης μαθήτριας από το Ιράκ. Με πολλή προθυμία ήρθε στο Σχολείο μας και μέσα σε κλίμα συγκίνησης είπε το δικό της αντίο στη δική της πατρίδα σε άπταιστα ελληνικά.
    Τελειώνοντας θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους εσάς που μας δώσατε την ευκαιρία μέσα από αυτό το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα να νιώσουμε ότι «Είμαστε όλοι Άνθρωποι». Αυτό φώναξε ένας μαθητής μας από την Αίγυπτο κρατώντας το περιστέρι της ειρήνης. Και με αυτό κλείνω κι εγώ.

    Ευχαριστώ.



    Αντωνία Ετεοκλέους, Β.Δ.



Πίσω στην προηγούμενη σελίδα

Back To Top