English
Λογότυπο Επιτροπής Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

 

Αρχική Σελίδα | Συνήθεις Ερωτήσεις | Χάρτης Πλοήγησης | Συνδέσεις | Επικοινωνία

Αναζήτηση:

Αναζήτηση

Ειδική Αναζήτηση    

Μηνύματα/Ομιλίες της Επιτρόπου English
Πίσω
ΕκτύπωσηΕκτύπωση


Χαιρετισμός Επιτρόπου στην Ημερίδα που συνδιοργανώνει με το Πανεπιστήμιο Λευκωσία με τίτλο «ΜΑΖΙ: Μαθαίνουμε και καταπολεμούμε το ηλεκτρονικό έγκλημα» , Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, 2/12/2017

02/12/2017





Αγαπημένα μου παιδιά,

Φίλες και φίλοι, γονείς,

Είναι με ιδιαίτερη χαρά που αποδέχτηκα την πρόσκληση του Τμήματος Διοίκησης και Διοικητικής Πληροφοριακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και της Δρ. Δέσπως Κτωρίδου, να θέσω υπό την αιγίδα μου τα Πρακτικά Εργαστήρια με Πραγματικά Σενάρια για γονείς και παιδιά, ηλικίας 12 – 16 ετών, για αντιμετώπιση και καταπολέμηση του ηλεκτρονικού εγκλήματος, και να συνδράμω στην Ανοιχτή Συζήτηση.

Φίλες και φίλοι,

Είναι, νομίζω, κοινός τόπος το ότι, τα παιδιά έχουν όλο και μεγαλύτερη εμπλοκή με την τεχνολογία και τον κόσμο της ψηφιακής πραγματικότητας. Το διαδίκτυο είναι για αυτά μια σταθερή καταφυγή, όταν αναζητούν πληροφορίες, διασκέδαση ακόμη και φιλίες. Χάρη στην τεχνολογία και τις δυνατότητες που τους προσφέρει, τα παιδιά έχουν, σήμερα, περισσότερες ευκαιρίες να μάθουν, να διαμορφώσουν άποψη, να εμπλακούν και να συμμετέχουν, στα όσα συμβαίνουν γύρω τους, τόσο στο κοντινό τους, τοπικό επίπεδο, όσο, και στο πολύ πιο απομακρυσμένο, διεθνές επίπεδο. Σε κάθε περίπτωση, τα παιδιά στην ψηφιακή εποχή, έχουν τα μέσα, προκειμένου να καταστούν ορατά και να συμμετέχουν. Η εξοικείωση και η επαφή των παιδιών με την τεχνολογία δεν είναι, όμως, χωρίς προβλήματα.

Κοινός τόπος είναι, επίσης, ότι, πέραν από τις πολλές δυνατότητες και ευκαιρίες για μάθηση και ψυχαγωγία, ο ψηφιακός κόσμος ενέχει, απειλές και κινδύνους για τα παιδιά: περιεχόμενο ακατάλληλο για την ηλικία τους, εύκολη πρόσβαση σε δελεαστικά, πλην, όμως, ακατάλληλα για την ηλικία τους αγαθά και υπηρεσίες, ιστοσελίδες που προωθούν το μίσος, τη βία και την πορνογραφία, πλατφόρμες και εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης που δυνατόν να δελεάσουν τα παιδιά να παραχωρήσουν ευαίσθητες πληροφορίες, εκθέτοντας τα σε κίνδυνο παραβίασης των προσωπικών τους δεδομένων, ακόμη και εκμετάλλευσης ή/και κακοποίησης. Ένας επιπρόσθετος κίνδυνος δημιουργείται από τη φυσική έλξη του μέσου προς τα παιδιά και την εξάρτηση που αυτό μπορεί να προκαλέσει. Η επίμονη ενασχόληση με τον υπολογιστή δυνατόν να στερήσει από τα παιδιά τη δυνατότητα να έχουν πλούσιες και ποιοτικές διαπροσωπικές επαφές, με ότι αυτό συνεπάγεται για την υγιή τους ανάπτυξη και ευημερία.

Πολιτεία και κοινωνία, έχουμε ευθύνη και υποχρέωση να αναγνωρίσουμε τις πραγματικότητες των παιδιών που έχουν γεννηθεί και μεγαλώνουν στη ψηφιακή εποχή και να συζητήσουμε πώς διασφαλίζουμε τα δικαιώματα τους. Είμαι στην ευχάριστη θέση να σας αναφέρω ότι, αυτή η συζήτηση έχει ήδη αρχίσει, τουλάχιστον σε Ευρωπαϊκό και Διεθνές Επίπεδο.

Την περασμένη βδομάδα ήμουν στο Στρασβούργο όπου συμμετείχα στις εργασίες της Ad Hoc Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Παιδιού του Συμβουλίου της Ευρώπης, που παρακολουθεί την εφαρμογή της Στρατηγικής του Συμβουλίου της Ευρώπης για τα Δικαιώματα του Παιδιού 2016 – 2021, στην οποία εκπροσωπώ την Κύπρο. Μια από τις πέντε περιοχές προτεραιότητας της Στρατηγικής, είναι η διασφάλιση των δικαιωμάτων του παιδιού στο ψηφιακό περιβάλλον. Στην τελευταία συνάντηση της Ad Hoc Επιτροπής, έχουμε επεξεργαστεί προσχέδιο κειμένου Σύστασης με Κατευθυντήριες Γραμμές προς τα Κράτη Μέλη για το σεβασμό, την προστασία και την εφαρμογή των δικαιωμάτων του παιδιού στο ψηφιακό περιβάλλον. Το προσχέδιο της Σύστασης θα τεθεί σύντομα ενώπιον της Επιτροπής Υπουργών του ΣτΕ για έγκριση.

Στην κατάρτιση των Κατευθυντήριων Γραμμών, σε μια έμπρακτη εφαρμογή του δικαιώματος του παιδιού στη Συμμετοχή, λήφθηκε υπόψη η άποψη των παιδιών μέσα από μια δομημένη διαδικασία διαβούλευσης με παιδιά από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Κύπρος. Σύμφωνα με τις απόψεις των ίδιων των παιδιών, τα παιδιά ζουν κυριολεκτικά σε ένα ψηφιακό περιβάλλον, όπου οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στην πραγματικότητα και τον κόσμο του διαδικτύου εμφανίζονται θολές στο μυαλό τους. Για τα παιδιά, οι «on line» όσο και οι «off line» αλληλεπιδράσεις δια-συνδέονται ή δίνουν αθροιστικό αποτέλεσμα. Για παράδειγμα, τα παιδιά ανέφεραν τα φαινόμενα εκφοβιστικής συμπεριφοράς.

Ανάμεσα στα διάφορα αιτήματα ή/και παρατηρήσεις που έχουν θέσει τα παιδιά, είναι η ανάγκη του να έχουν την υποστήριξη και την καθοδήγηση των γονιών και γενικά των ενηλίκων, υπογραμμίζοντας ότι, χρειάζονταν ισορροπημένες παρεμβάσεις και όχι απόλυτα απαγορευτικά, προστατευτικά μέτρα. Ζήτησαν να έχουν την εμπιστοσύνη και την προσοχή των ενηλίκων, όπως σε κάθε άλλη δραστηριότητα της ζωής τους. Τα παιδιά ήταν ομόφωνα στο ότι, καθένας και καθεμιά θα πρέπει να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, ενώ την ίδια στιγμή παραδέχτηκαν ότι, είναι ευάλωτα και, ως εκ τούτου, η πρόσβαση στο διαδίκτυο θα πρέπει να συνδυάζεται με εκπαίδευση και τεχνολογικό αλφαβητισμό, καθώς και υποστήριξη από τους γονείς και τους ενήλικες σε ένα φιλικό προς τα παιδιά περιβάλλον.

Αγαπημένα μου παιδιά,

Φίλες και φίλοι,

Τα ανθρώπινα δικαιώματα, γενικά, και τα δικαιώματα του παιδιού πιο ειδικά, χαρακτηρίζονται από ένα δυναμισμό, ο οποίος τους επιτρέπει αλλά και επιβάλλει να προσαρμόζονται στις ανάγκες κάθε εποχής. Καθώς οι κοινωνικές συνθήκες γύρω μας μεταβάλλονται, οφείλουμε να διερευνούμε ποιες νέες προκλήσεις δημιουργούνται, σε ότι αφορά στην προαγωγή και διασφάλιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η ψηφιακή εποχή, προχωρεί με ταχύτατους ρυθμούς, διαμορφώνοντας την καθημερινότητα και τις συνήθειες μας. Πόσο μάλλον των παιδιών, τα οποία, ουσιαστικά, δεν γνωρίζουν άλλη πραγματικότητα πέραν από αυτή.

Έχουμε ευθύνη να προστατέψουμε τα παιδιά και τα δικαιώματά τους στο πλαίσιο του ψηφιακού περιβάλλοντος. Αυτό δεν μπορεί να γίνει, όμως, με αυστηρές απαγορεύσεις και περιορισμούς. Και, οπωσδήποτε, δεν μπορεί να τους αποκόπτουμε την πρόσβαση στο περιβάλλον αυτό. Μέσα από την προοπτική των δικαιωμάτων του παιδιού, η αποτελεσματική προστασία του παιδιού απαιτεί και προϋποθέτει τη δική του ενεργό συμμετοχή. Ενδυναμώνοντας το παιδί, προκειμένου να είναι σε θέση να αναγνωρίζει και να αντιμετωπίζει κινδύνους και απειλές ή/ και να κρατείται μακριά από αυτές, ενισχύουμε ουσιαστικά και στην πράξη, τη θωράκιση προστασίας του. Η μεθοδολογία των σημερινών εργαστηρίων, όπου γονείς και παιδιά εργάζονται μαζί, κτίζοντας τις γνώσεις και τις δεξιότητες, που θα επιτρέψουν στα παιδιά να προστατευτούν απέναντι στο ηλεκτρονικό έγκλημα και, ταυτόχρονα, να ενισχύσουν τη σχέση εμπιστοσύνης γονιού – παιδιού, συνάδει απόλυτα με αυτή την προοπτική.

Με τις σκέψεις αυτές θέλω, λοιπόν, να συγχαρώ το Τμήμα Διοίκησης και Διοικητικής Πληροφοριακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και τη Δρ. Δέσπω Κτωρίδου, για την πρωτοβουλία αυτή. Ευελπιστώ ότι θα δημιουργήσει ένα καλό προηγούμενο και ότι θα ακολουθήσουν παρόμοια εργαστήρια.



Χαιρετισμός Επιτρόπου - Ημερίδα Πανεπιστημίου Κύπρου - ΜΑΖΙ-final.docx (Μέγεθος Αρχείου: 30 KB)


Αποστολή της σελίδας Αρχή
Οικογένεια

Δικαιώματα


© 2008 - 2018 Κυπριακή Δημοκρατία, Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

Αρχική Σελίδα | Κυβερνητική Πύλη Διαδικτύου | Αποποίηση | Υπεύθυνος Σελίδας