Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού Μετάβαση στο περιεχόμενο

Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

Ανεξάρτητος Εθνικός Οργανισμός Δικαιωμάτων του Παιδιού - Κύπρος

Την Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2019, ολοκληρώθηκε με επιτυχία η δεύτερη συνάντηση της Ομάδας Εφήβων Συμβούλων της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού (ΟΕΣ) 2019. Στόχος της συνάντησής αυτής ήταν τα μέλη της ΟΕΣ να είναι σε θέση να εφαρμόζουν προσεγγίσεις στη βάση των δικαιωμάτων του παιδιού, συνυπολογίζοντας διάφορους παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά την αξιολόγηση μιας πιθανής παραβίασης δικαιωμάτων του παιδιού.

Τα μέλη της ΟΕΣ συμμετείχαν σε σειρά δραστηριοτήτων, οι οποίες είχαν ως στόχο να αντιληφθούν διάφορες πτυχές των 4 βασικών αρχών της Σύμβασης και συζήτησαν την εφαρμογή τους μέσα από παραδείγματα άσκησης ή παραβιάσεων των δικαιωμάτων του παιδιού.



Στη συζήτηση που είχαν με την Επίτροπο, όσον αφορά την Αρχή της Μη Διάκρισης ανέφεραν ότι άτομα που θεωρούνται ευάλωτα μπορεί να είναι παιδιά από χαμηλά κοινωνικοοικονομικά στρώματα, λόγω των δυσκολιών που περνούν, παιδιά μετανάστες λόγω της ξένης γλώσσας ή της διαφορετικής κουλτούρας, παιδιά που δέχονται εκφοβισμό ή έχουν προβλήματα στο σπίτι, παιδιά με αναπηρία ή παιδιά που ανήκουν σε μειονοτικές ομάδες ή προέρχονται από εμπόλεμη ζώνη. Τα παιδιά ανέφεραν ότι διακρίσεις παρατηρούνται και στο χώρο του αθλητισμού, αλλά και σε μαθήματα όπως τα θρησκευτικά ή η ιστορία για μαθητές από άλλη θρησκεία / κουλτούρα. Συγκεκριμένα ανέφεραν: «Το σύστημα καλλιεργεί τη διαφορά και αυξομείωση των ανθρώπων. Στην Κύπρο υπάρχει κατάχρηση εξουσίας. Όποιος έχει τα λεφτά βγαίνει ψηλά. Οι υπόλοιποι κάνουν έναν αγώνα με το κράτος, το οποίο το ίδιο θα έπρεπε να σου τα παρέχει.»


Στη συνέχεια, τα παιδιά συζήτησαν με την Επίτροπο την Αρχή της Συμμετοχής. Η ανησυχία τους για το θέμα αυτό ήταν έντονη γιατί νιώθουν πως δεν τους παρέχονται ευκαιρίες συμμετοχής. Ακούστηκαν σχόλια όπως: «Στη λήψη αποφάσεων που αφορούν τα μαθητικά ζητήματα. Βγαίνει η απόφαση και μετά ζητείται η άποψη των μαθητών για να το αλλάξουν ελαφρώς.» «Μέσα στο χώρο του σχολείου δεν λαμβάνονται τα παιδιά υπόψη.» Κάποιοι άλλοι δήλωσαν πως στο σχολείο τους τα παιδιά έχουν δικαίωμα συμμετοχής, ιδιαίτερα τα «επίλεκτα» παιδιά που ανήκουν στο Κεντρικό Μαθητικό Συμβούλιο ή στο άγημα.

Για την Αρχή της Ανάπτυξης τα παιδιά ανέφεραν πως για να αναπτυχθεί σωστά ένα παιδί πρέπει «να υπάρχει το κατάλληλο κλίμα και έδαφος ώστε να προετοιμάζεις το παιδί και να του κάνεις επιμόρφωση, ώστε να μπορεί να συνυπάρξει με τους άλλους και να καλλιεργήσεις κριτική σκέψη. Χρειάζεται προστασία από το κράτος και εύφορο έδαφος για ανάπτυξη του παιδιού π.χ. μια καλή παιδεία.». Πρόσθεσαν επίσης: «Οι γονείς και οι καθηγητές είναι το πιο κύριο μέσο. Αν έχεις έναν καλό καθηγητή και έναν καλό γονιό, τότε τα έχεις όλα, ένα καλό κλίμα, ανθρώπους, όχι άνθρωπο να στηριχθώ και να ακούσει τη γνώμη μου και να τη λάβει υπόψη και να τα βάζουν όλα μαζί.»




Όσον αφορά την Αρχή του Συμφέροντος του παιδιού, τα μέλη της ΟΕΣ ανέφεραν τις προϋποθέσεις που πρέπει να τηρούνται ώστε οι αποφάσεις που παίρνονται για ένα παιδί να είναι προς το συμφέρον του. Οι προϋποθέσεις αυτές είναι η εξέταση επιλογών, η συμμετοχή του παιδιού, ποιος αποφασίζει, αλλά και πιθανές συγκρούσεις που πιθανόν προκύπτουν. Με την ολοκλήρωση της συνάντησης αυτής, τα μέλη της ΟΕΣ είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν τις απόψεις τους για την παρούσα κατάσταση στην κυπριακή πραγματικότητα όσον αφορά τις 4 αρχές των δικαιωμάτων του παιδιού και οι απόψεις τους αυτές λήφθηκαν σοβαρά υπόψη από την Επίτροπο.







Κατεβάστε το αρχείο Word 2η συνάντηση ΟΕΣ 2019 -29.3.2019.docx


Πίσω στην προηγούμενη σελίδα





Back To Top