Ο Γερμανός ποιητής και φιλόσοφος Γκαίτε είχε πει, «η επιστήμη και η τέχνη ανήκουν σε όλο τον κόσμο, και μπροστά τους εξαφανίζονται όλα τα σύνορα». Η εξαιρετική πρωτοβουλία της ΟΜΕΡ Επιτροπής Κύπρου, στο πλαίσιο του Artistic Project με τίτλο “Color your Rights”: μια εικαστική έκθεση με έργα παιδιών από 20 διαφορετικές χώρες, έμπρακτα εξαφανίζει τα σύνορα. Με αυτή την ευκαιρία τα παιδιά, μέσα από την κοινή για όλους γλώσσα: την τέχνη, εκφράζουν και μεταφέρουν αυθεντικά τα δικά τους μηνύματα, συναισθήματα και σκέψεις για τα δικαιώματά τους στη διεκδίκηση και διασφάλισή τους.

Μέσα από τη δράση της ΟΜΕΡ Επιτροπής Κύπρου, αναδεικνύεται η σημασία της προώθησης του δικαιώματος των παιδιών στη συμμετοχή: μια από τις πιο ριζικές τομές που εισάγει η Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού, το δικαίωμα στη συμμετοχή. Κατοχυρώνοντας το δικαίωμα του παιδιού στη συμμετοχή, η Σύμβαση, δεσμεύει τους ενήλικες, πριν λάβουν οποιαδήποτε απόφαση για θέμα που τα αφορά άμεσα ή έμμεσα, να έχουν προηγουμένως δώσει την ευκαιρία και τη δυνατότητα στα ίδια, να διαμορφώσουν και να εκφράσουν ελεύθερα και τη δική τους άποψη. Ταυτόχρονα, με αυτό τον τρόπο, η Σύμβαση εισάγει μια νέα αντίληψη της παιδικότητας, που θέλει το παιδί ενεργό μέλος της κοινωνίας, με αναπτυσσόμενες δεξιότητες, που του επιτρέπουν να διαμορφώνει και να εκφράζει απόψεις για τα θέματα που το αφορούν.

Η μεγαλύτερη ίσως ανησυχία των παιδιών όπως πρόβαλε μέσα από την πρώτη Αξιολόγηση Αντικτύπου στα Δικαιώματα του Παιδιού που έγινε στην Κύπρο για τον αντίκτυπο που είχαν τα μέτρα που λήφθηκαν για την πανδημία ήταν πως τα προστατευτικά μέτρα που λήφθηκαν από τις κυβερνήσεις, επηρέασαν άμεσα τη ζωή τους και άλλαξαν την καθημερινότητα τους.

Βρίσκω συγκλονιστικά τα όσα είπαν τα ίδια τα παιδιά, τα οποία συμμετείχαν στην εν λόγω έρευνα:

«Με τόσους περιορισμούς νιώθουμε σαν χρυσόψαρα σε γυάλα. Ζούμε την καλύτερη ηλικία στη χειρότερη εποχή... (Παιδί, 14 χρονών)»
«Το σχολείο δεν είναι μόνο για τα μαθήματα. Καλύψαμε το μάθημα από την οθόνη. Τα υπόλοιπα; (Παιδί, 12 χρονών)»
«Ο ιός μου έκλεψε τη χαρά και τη ζωή μου. Επίσης, μου έκλεψε τις αγκαλιές. (Παιδί, 9 χρονών)»
«Κατά τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων, ως παιδί, ένιωθα ότι δεν είχα πληροφόρηση όπως οι μεγάλοι. Επίσης, πιστεύω ότι δεν μου έλεγαν όλη την αλήθεια για την πανδημία. (Παιδί, 10 χρονών)»

Τα παιδιά, είναι οι ειδικοί για να μας μιλήσουν και να εκφράσουν πώς βιώνουν μια κατάσταση. Αυτό δεν μπορούν να το αναπληρώσουν οι εμπειρίες των ενηλίκων ειδικών ή οποιοδήποτε σύγγραμμα. Τα παιδιά λοιπόν είναι εκείνα που πρέπει πρώτα από όλους «τους ειδικούς» να ακούμε όταν λαμβάνονται αποφάσεις για θέματα που τα αφορούν για το δικό τους το συμφέρον. Όπως ανέφερε και η Νικολέττα Ξύδη, μέλος της Ομάδας Εφήβων Συμβούλων του Γραφείου μου, στην ομιλία της κατά την παρουσίαση της Αξιολόγησης Αντικτύπου τον Απρίλιο του 2022,

    «Ήμασταν εκεί, τα μέτρα μας αφορούσαν και μας επηρέαζαν, αλλά την ίδια ώρα απουσιάζαμε. Και αυτό που εμείς τα παιδιά χρειαζόμαστε από άτομα που λαμβάνουν αποφάσεις είναι να αφήσουν πίσω τους τις επικρατούσες ιδεολογίες: τα παιδιά δεν είναι ανώριμα ή παράλογα όπως πολλοί τα θεωρούν, δεν χρειάζονται να βρίσκονται σε συνεχή προστασία για να μην εκτεθούν σε καταστάσεις, δεν είναι άβουλοι θεατές του σήμερα. Αξιοποιήστε μας ως τους ειδικούς για το πώς βιώνουμε καταστάσεις. Γιατί μαζί μπορούμε να διαχειριστούμε πιο αποτελεσματικά οποιαδήποτε κρίση μας αγγίξει.»

Μόνο μέσα από την εμπέδωση της κουλτούρας ανθρωπίνων δικαιωμάτων, μπορούμε να διασφαλίσουμε ένα καλύτερο μέλλον για όλα τα παιδιά χωρίς καμιά εξαίρεση. Το Γραφείο και εγώ προσωπικά έχουμε τη δυνατότητα της παροχής συνδρομής πολλών άξιων συνοδοιπόρων στο έργο μας, όπως είναι και η ΟΜΕΡ Επιτροπή Κύπρου, η οποία έχει ως προτεραιότητά της την ευημερία των παιδιών και την αναβάθμιση της ποιότητας της πρώτης αγωγής και εκπαίδευσης στη χώρα μας. Σας εύχομαι κάθε επιτυχία στην έκθεσή σας και στις εργασίες της σημερινής ημερίδας.




Κατεβάστε το αρχείο Word Χαιρετισμός ΟΜΕΡ 25-6-2022.doc



Πίσω στην προηγούμενη σελίδα