English
Λογότυπο Επιτροπής Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

 

Αρχική Σελίδα | Συνήθεις Ερωτήσεις | Χάρτης Πλοήγησης | Συνδέσεις | Επικοινωνία

Αναζήτηση:

Αναζήτηση

Ειδική Αναζήτηση    

Μηνύματα/Ομιλίες της Επιτρόπου English
Πίσω
ΕκτύπωσηΕκτύπωση


Χαιρετισμός Επιτρόπου στη Δημοσιογραφική Διάσκεψη για την παρουσίαση του προγράμματος HOMBAT: Combating homophobic and transphobic bullying in schools ” («Καταπολέμηση του ομοφοβικού και τρανσφοβικού εκφοβισμού στα σχολεία»), 24/05/2018

24/05/2018





Χαιρετισμός Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, Λήδας Κουρσουμπά, στη Δημοσιογραφική Διάσκεψη για την παρουσίαση του προγράμματος HOMBAT:
Combating homophobic and transphobic bullying in schools ”
(«Καταπολέμηση του ομοφοβικού και τρανσφοβικού εκφοβισμού στα σχολεία»)

το οποίο υλοποιείται από τον εκπαιδευτικό και ερευνητικό οργανισμό CARDET και τον οργανισμό Accept LGBT Cyprus

Goethe-Institute, Λευκωσία, 24 Μαΐου 2018

Είναι με ιδιαίτερη χαρά που ανταποκρίθηκα στην ευγενική πρόσκληση του οργανισμού Accept LGBT Cyprus, να απευθύνω σύντομο χαιρετισμό στη σημερινή Δημοσιογραφική Διάσκεψη για την παρουσίαση του προγράμματος HOMBAT – Καταπολέμηση του ομοφοβικού και τρασφοβικού εκφοβισμού στα σχολεία.

Η θετική μου αυτή ανταπόκριση σχετίζεται άμεσα με την αποστολή του Θεσμού που υπηρετώ η οποία συνοψίζεται στην προάσπιση και την προαγωγή των δικαιωμάτων του παιδιού.

Ο εκφοβισμός αναδεικνύεται τα τελευταία χρόνια μια από τις πιο συχνές μορφές παραβίασης των δικαιωμάτων του παιδιού στην Κύπρο. Πρόκειται για ένα πολυδιάστατο κοινωνικό φαινόμενο μέσα από το οποίο, κατά κύριο λόγο φυσικοποιούνται και εκφράζονται στερεότυπα και κυρίαρχες προκαταλήψεις. Η εμφάνιση του εκφοβισμού στο χώρο του σχολείου ακυρώνει τη δυνατότητα του σχολείου να προσφέρει στα παιδιά ένα παιδοκεντρικό μαθησιακό πλαίσιο εντός του οποίου να απολαμβάνουν το σύνολο των δικαιωμάτων τους.

Η αναγνώριση του σχολικού εκφοβισμού ως μιας σοβαρής έκφρασης παραβίασης των δικαιωμάτων του παιδιού συνιστά ένα σημαντικό βήμα στην καταπολέμηση του φαινομένου. Μας υποχρεώνει να επικεντρωθούμε στις γενεσιουργούς αιτίες του φαινομένου και να εργαστούμε για την οικοδόμηση, εντός και εκτός σχολικού περιβάλλοντος κουλτούρας σεβασμού της διαφορετικότητας και εν γένει των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Λυπάμαι να παρατηρήσω, ότι στο χώρο του σχολείου, ο λόγος υπέρ του σεβασμού της διαφορετικότητας παραμένει σε μεγάλο βαθμό εγκλωβισμένος, στην παραδοσιακή πρόσληψη του παιδιού ως μιας μη ολοκληρωμένης ανθρώπινης ύπαρξης, ευάλωτης και εύθραυστης η οποία κατά κύριο λόγο χρειάζεται την προστασία, τη φροντίδα και τη στενή και συνεχή καθοδήγηση των ενηλίκων.

Πιο συγκεκριμένα, υπό το πρόσχημα της “παιδικής αθωότητας”, οικοδομείται ανάχωμα σε κάθε προσπάθεια να προσεγγιστεί το θέμα της σεξουαλικότητας και των έμφυλων ταυτοτήτων, εντός του σχολικού πλαισίου, μέσα από μια επιστημονικά τεκμηριωμένη άποψη. Οι διάχυτες κοινωνικές προκαταλήψεις που θέλουν την ομοφυλοφιλία, αν όχι άμεσα συνδεδεμένη με την αμαρτία, την ανηθικότητα και τη ψυχική ασθένεια τουλάχιστον ως μια «κακή συνήθεια από την οποία θα πρέπει να προστατέψουμε και να κρατήσουμε τα παιδιά μας μακριά», εμποδίζουν την ανάπτυξη οποιασδήποτε δημόσιας κριτικής και δημιουργικής συζήτησης όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο διαπραγματευόμαστε το όλο θέμα στο χώρο του σχολείου.


Και ενώ, λοιπόν, το επίσημο σχολείο επιλέγει να σιωπήσει, να αποφύγει να αγγίξει θέματα έμφυλων ταυτοτήτων και κοινωνικών τους στερεοτύπων, να κρατήσει μακριά τα παιδιά από συζητήσεις σχετικά με την ανθρώπινη σεξουαλικότητα ευρύτερα και, ειδικότερα, σχετικά με το σεξουαλικό προσανατολισμό και την ομοφυλοφιλία, στο περιβάλλον του σχολείου αναπτύσσεται και διαχέεται, άλλοτε με τρόπο θρασύ και ανοιχτό και άλλοτε υπόγεια και σιωπηλά, πάντοτε όμως το ίδιο επιθετικό και επικίνδυνο, ένα ομοφοβικό κλίμα το οποίο εκφράζεται μέσω εκφοβιστικών συμπεριφορών.


Τα παιδιά θα μάθουν, στα πλαίσια του μαθήματος και από πολύ μικρή ηλικία, να διαχωρίζουν και να εντάσσονται σε άκαμπτες διπολικές κατηγοριοποιήσεις «αντρικό/ γυναικείο», θα μάθουν ποιες είναι οι «σωστές» συμπεριφορές για κάθε φύλο (τα κορίτσια είναι ευαίσθητα, τα αγόρια είναι σκληρά και δεν κλαίνε) και ποια είναι η ιδανική οικογενειακή σύνθεση. Παράλληλα, στο περιθώριο του μαθήματος, άλλοτε μέσα από «περιπαιχτικά σχόλια» και «ανέκδοτα» με σεξιστικό ή/και ανοιχτά ομοφοβικό προσανατολισμό και άλλοτε παρακολουθώντας να αναπτύσσεται μια έντονα ηθικιστική ρητορική, θα έχουν την ευκαιρία να επιβεβαιώσουν, ποια υποτίθεται είναι η «κανονική τάξη» των πραγμάτων, θα μπορούν να διακρίνουν το φυσιολογικό από μη φυσιολογικό. Αυτή την “κανονική τάξη” των πραγμάτων έχουμε ευθύνη και υποχρέωση να αμφισβητήσουμε και να αναδομήσουμε, εάν και εφόσον, επιθυμούμε να απαλλάξουμε το σχολείο από τον ομοφοβικό και τρανσφοβικό εκφοβισμό. Σε κάθε περίπτωση, η εκπόνηση και η υλοποίηση προγραμμάτων όπως το ΗΟΜΒΑΤ – το οποίο υλοποιούν οι οργανισμοί CARDET και Accept LGBT Cyprus, με την υποστήριξη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ενδυναμώνει τις προσπάθειες διαμόρφωσης μιας άλλης κανονικότητας στο χώρο του σχολείου, όπου η διαφορετικότητα να προσεγγίζεται, όχι με όρους παρέκκλισης, αλλά εμπλουτισμού. Δεν μπορώ, λοιπόν, παρά να συγχαρώ τις δύο οργανώσεις και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτου και να εκφράσω την ευχή να δούμε να υλοποιούνται πολλά παρόμοια τέτοια προγράμματα στο μέλλον ούτως ώστε, σε κάποια στιγμή αυτά να είναι περιττά.


Κλείνοντας, εύχομαι κάθε επιτυχία στο πρόγραμμα.



Χαιρετισμός Επιτρόπου Δημοσιογρ.Διάσκεψη ACCEPT 24.05.2018.docx (Μέγεθος Αρχείου: 20 KB)


Αποστολή της σελίδας Αρχή
Οικογένεια

Δικαιώματα


© 2008 - 2018 Κυπριακή Δημοκρατία, Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

Αρχική Σελίδα | Κυβερνητική Πύλη Διαδικτύου | Αποποίηση | Υπεύθυνος Σελίδας