Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού Μετάβαση στο περιεχόμενο

Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

Ανεξάρτητος Εθνικός Οργανισμός Δικαιωμάτων του Παιδιού - Κύπρος

    Είναι με ιδιαίτερη χαρά που αποδέχθηκα την πρόσκληση του Παγκύπριου Συνδέσμου για τη Δυσλεξία να θέσω υπό την αιγίδα μου και να χαιρετίσω τη σημερινή εκδήλωσή του, που στόχο έχει τη βράβευση ατόμων με ειδική μαθησιακή δυσκολία/δυσλεξία που έχουν διαπρέψει σε οποιοδήποτε τομέα (σχολείο, πανεπιστήμιο, μουσική, αθλητισμό).

    Θέλω πρώτα από όλα να συγχαρώ τα άτομα που βραβεύονται σήμερα κι εύχομαι αυτή η βράβευσή τους να αποτελέσει το εφαλτήριο για ακόμη μεγαλύτερες επιτυχίες στο μέλλον. Στο πρόσωπο τους βλέπω τους αφανείς ήρωες της καθημερινότητάς μας. Άτομα τα οποία, μέσα από συνεχή προσπάθεια και πολύ κόπο, με επιμονή και υπομονή κατόρθωσαν, όχι απλά να ξεπεράσουν τους περιορισμούς της ιδιαιτερότητάς τους, αλλά να υπερβούν και να υπερνικήσουν τις όποιες αντιξοότητες δημιουργεί για τα ίδια μια κοινωνία η οποία, τις περισσότερες φορές, δεν είναι και ιδιαίτερα φιλική απέναντι στη διαφορετικότητά τους. Όλοι όσοι βραβεύονται σήμερα πρέπει να γνωρίζουν ότι έχουν κερδίσει το θαυμασμό και την εκτίμηση μας. Τους αξίζει ιδιαίτερος έπαινος.

    Η σημερινή Εκδήλωση αποτελεί τιμή για τα άτομα που βραβεύονται. Παράλληλα, όμως, είναι και μια ευκαιρία για μια κριτική θεώρηση του πλαισίου μέσα στο οποίο αυτή γίνεται.

    Αναμφισβήτητα πολλά έχουν γίνει στο χώρο της εκπαίδευσης, ειδικά τα τελευταία λίγα χρόνια, τόσο σε επίπεδο νομοθεσίας όσο και σε επίπεδο πρακτικών και διαδικασιών, σε ότι αφορά τη στήριξη και ενδυνάμωση των ατόμων με ειδικές ανάγκες γενικά και, ειδικότερα, των ατόμων με ειδική μαθησιακή δυσκολία / δυσλεξία. Η πιο ουσιαστική τομή είναι, σίγουρα, η θεσμοθέτηση του δικαιώματος κάθε παιδιού για εκπαίδευση στα συνηθισμένα σχολεία και, ως εκ τούτου, της υποχρέωσης του κράτους να παρέχει κάθε δυνατή στήριξη σε όλα τα παιδιά, με βάση τις όποιες ιδιαιτερότητες ή/και ανάγκες τους για να τα βοηθήσει να ενταχθούν. Μια εξέλιξη απόλυτα συμβατή όχι μόνο με το πνεύμα αλλά και με το γράμμα της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού.

    Ο περί Αγωγής και Εκπαίδευσης Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες Νόμος του 1999 καθώς και οι περί Αγωγής και Εκπαίδευσης Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες Κανονισμοί του 2001 έχουν συμβάλει αποφασιστικά στην ενίσχυση του παιδοκεντρικού χαρακτήρα του εκπαιδευτικού μας συστήματος με την προοπτική να είναι ικανό να ενσωματώνει λειτουργικά τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Όπως όλοι γνωρίζουμε, όμως, η εμπειρία από την εφαρμογή του συγκεκριμένου νομικού πλαισίου έχει αναδείξει αδυναμίες ή/ και παραλείψεις. Ο Παγκύπριος Σύνδεσμος για τη Δυσλεξία, χάρη στο συνεχές του ενδιαφέρον και τη συστηματική προσπάθεια των μελών του, έχει συμβάλει σημαντικά στον εντοπισμό τους. Παράλληλα, με την εν γένει δραστηριοποίησή του, ο Σύνδεσμος, έχει ασκήσει σημαντική πίεση ώστε το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού να δεσμευτεί, πρόσφατα, ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας να καταθέσει, εντός του τρέχοντος έτους, σχετικό τροποιητικό νομοσχέδιο με το οποίο να θεραπεύονται τα προβλήματα που έχουν επισημανθεί. Περαιτέρω, άλλα θέματα αναμένεται, και εγώ ελπίζω, ότι θα αντιμετωπιστούν στην πορεία της εν εξελίξει εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης

    Όπως γνωρίζετε, η σχέση μου με τον Παγκύπριο Σύνδεσμο για την Δυσλεξία χρονολογείται. Ως Επίτροπος για την Προστασία των Δικαιωμάτων του Παιδιού αλλά και ως Επίτροπος Νομοθεσίας έχω διαχρονικά παρακολουθήσει από κοντά τα προβλήματα των ατόμων με δυσλεξία και έχω προβεί σε εισηγήσεις για εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας και των διαδικασιών, έχω στηρίξει τις προτάσεις του Συνδέσμου και προτίθεμαι να συμμετέχω ενεργά στον επικείμενο διάλογο.

    Η δραστηριοποίηση, όμως, για τη στήριξη των ατόμων με οποιασδήποτε μορφής αναπηρία δεν μπορεί να εξαντλείται στο επίπεδο των νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων. Χρειάζεται, παράλληλα, να καταβληθεί μεγάλη προσπάθεια στο επίπεδο της νοοτροπίας και των καθημερινών συμπεριφορών. Προσπάθεια που να στοχεύει στην ενίσχυση, ανάμεσα στους επαγγελματίες αλλά και ευρύτερα την κοινωνία, της αποδοχής και αναγνώρισης αυτών των ατόμων ως ισότιμων συμπολιτών που έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν το αγαθό της εκπαίδευσης, και όχι μόνο, στον ίδιο βαθμό με όλους του άλλους. Χρειάζεται, με λίγα λόγια, να καλλιεργηθεί και να εδραιωθεί ευρύτερα μια κουλτούρα σεβασμού στην αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα του ανθρώπου, χωρίς διακρίσεις και προκαταλήψεις. Για να γίνει αυτό δυνατόν, χρειάζεται να εργαστούμε όλοι, το κράτος, οι ανεξάρτητες αρχές και τα οργανωμένα σύνολα συντονισμένα.

    Για αυτό ακριβώς θεωρώ ότι η συμβολή του Παγκύπριου Συνδέσμου για τη Δυσλεξία, είναι καθοριστική. Μέσα από τις διάφορες δράσεις του τις συνεχείς και ακούραστες προσπάθειες του, τόσο προς την Εκτελεστική και τη Νομοθετική Εξουσία, και τους Ανεξάρτητους Αξιωματούχους, αλλά και μέσα από εκδηλώσεις όπως η σημερινή, ο Σύνδεσμος, καταθέτει τα διαπιστευτήρια μιας δυναμικής και δραστήριας κοινωνίας των πολιτών, η οποία καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια δημιουργίας εκείνων των προϋποθέσεων που θα επιτρέψουν την αποδοχή και τη λειτουργική ένταξη κάθε ατόμου, και ιδιαίτερα των παιδιών, ανεξάρτητα από την όποια διαφορετικότητά τους, ως ισότιμων μελών στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.

    Για τούτο εκφράζω τα θερμά μου συγχαρητήρια στον Παγκύπριο Σύνδεσμο για τη Δυσλεξία για την πρωτοβουλία να οργανώσει τη σημερινή εκδήλωση και, παράλληλα, να τον παροτρύνω να συνεχίσει τις δυναμικές του παρεμβάσεις με στόχο πάντα μια καλύτερη κοινωνία για τα άτομα με ειδική μαθησιακή δυσκολία/δυσλεξία, κι όχι μόνο. Συγχαίρω ξανά όλους όσοι βραβεύονται σήμερα και σας καλώ να περάσουμε ένα ευχάριστο απόγευμα.








Κατεβάστε το αρχείο Word Omilia - sindesmos dislexias 22.10.09 .doc


Πίσω στην προηγούμενη σελίδα





Back To Top