Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού Μετάβαση στο περιεχόμενο

Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

Ανεξάρτητος Εθνικός Οργανισμός Δικαιωμάτων του Παιδιού - Κύπρος


Είναι με ιδιαίτερη ικανοποίηση αλλά και μεγάλο ενδιαφέρον που αποδέχτηκα την πρόταση του Λυκείου Παλουριώτισσας να θέσω υπό την αιγίδα μου, την αποψινή εκδήλωση.

Διαβάζοντας το σκεπτικό της δραστηριότητας που έχει αναληφθεί, κατάληξη της οποίας είναι το βιωματικό θεατρικό που θα παρακολουθήσουμε απόψε, διαπίστωσα ότι, πέραν της σημαντικότητας του θέματος που εξετάζει, συνιστά και ένα εξαιρετικό παράδειγμα εφαρμογής του δικαιώματος των παιδιών για συμμετοχή στο σχολικό πλαίσιο. Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι θα παρακολουθήσουμε μια παράσταση που χτίστηκε στη βάση ερευνητικών δεδομένων που τα ίδια τα παιδιά έχουν συλλέξει και εμπειριών που έχουν τα ίδια αποκομίσει, ως αποτέλεσμα της ερευνητικής τους δραστηριοποίησης. Πρόκειται για μια παράσταση μέσα από την οποία τα παιδιά έχουν την ευκαιρία, να εκφράσουν δικές τους ιδέες και απόψεις που έχουν διαμορφώσει κριτικά μετά από έρευνα και προβληματισμό.

Εμείς οι ενήλικες, που οφείλουμε να βοηθούμε τα παιδιά να διαμορφώνουν δική τους άποψη και θέση, να την ακούμε και να την λαμβάνουμε υπόψη καλούμαστε, ειδικότερα απόψε, να είμαστε ακόμη πιο προσεκτικοί. Γιατί τα παιδιά έχουν επιλέξει για να μας παρουσιάσουν ένα πολύ λεπτό και ευαίσθητο θέμα, το οποίο εμείς, πολλές φορές δυστυχώς, αποφεύγουμε να αγγίξουμε. Η σχέση μας με την ετερότητα, τον Άλλο και το διαφορετικό, στα πλαίσια μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας, είναι ένα θέμα σημερινό, το οποίο αφορά κάθε σύγχρονη κοινωνία και, κατ’ επέκταση ,όλους εμάς.

Η Κύπρος υπήρξε, ανέκαθεν, χώρος συνύπαρξης ανθρώπων με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο. Μέσα στους αιώνες αποτελεί σταυροδρόμι, τόπο συνάντησης και αλληλεπίδρασης, διαφορετικών λαών, κουλτούρων και πολιτισμών. Ο τόπος μας είναι διάσπαρτος με ιστορικά μνημεία στα οποία αποτυπώνεται το πολυπολιτισμικό του παρελθόν. Η Νεοελληνική Κυπριακή διάλεκτος, ενσωματώνοντας πολλαπλά δάνεια από άλλες γλώσσες, αποτελεί ζωντανή έκφραση μιας διαχρονικής διαπολιτισμικής συνάντησης που εξελίσσεται εδώ και αιώνες στη μικρή μας πατρίδα.

Η ένταξη της Κύπρου στην Ε.Ε., η παγκοσμιοποίηση και η ανάπτυξη της τεχνολογίας και των επικοινωνιών, ανάμεσα σε άλλα, έχουν ουσιαστική συμβολή στη διεύρυνση και την ενίσχυση του πολυπολιτισμικού χαρακτήρα της Κυπριακής κοινωνίας. Παράλληλα, η Κύπρος, που μέχρι και τη δεκαετία του ’80 λειτουργούσε ως χώρα εξαγωγής εργατικού δυναμικού και αφετηρία μεταναστών, έχει μεταβληθεί, τις τελευταίες δύο δεκαετίες, σε χώρα υποδοχής μεταναστών και ξένων εργατών. Άνθρωποι από διάφορες γωνιές του πλανήτη φτάνουν στο τόπο μας αναζητώντας να εργαστούν και να δημιουργήσουν ένα καλύτερο μέλλον για τους ίδιους και τις οικογένειές τους και, ταυτόχρονα, παρέχοντας ουσιαστική συνεισφορά στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας μας. Παράλληλα εμπλουτίζουν περαιτέρω, με την παρουσία τους, την πολυπολιτισμική μας κοινωνίας.

Η νέα – διευρυμένη σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν – πολυπολιτισμική πραγματικότητα αποτυπώνεται πλέον και στη σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού. Ένα σημαντικό ποσοστό των παιδιών που φοιτούν στα δημόσια ελληνοκυπριακά σχολεία δεν έχουν μητρική γλώσσα την ελληνική, ούτε και μεγαλώνουν σε ένα ελληνο-ορθόδοξο οικογενειακό περιβάλλον. Πρόκειται για ένα πραγματικά πρωτόγνωρο φαινόμενο για την Κυπριακή πραγματικότητα. Αντίστοιχο του συναντάμε εδώ και χρόνια στις περισσότερες, αν όχι σε όλες, τις Ευρωπαϊκές Χώρες.

Τα Ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα, στο παρελθόν, είχαν συμβάλει στην ενίσχυση της προσλαμβανόμενης ομοιογένειας του πληθυσμού της χώρας με αναφορά στις κοινές εθνικές καταβολές. Σήμερα βρίσκονται μπροστά στην πρόκληση να διαμορφώσουν τους αυριανούς πολίτες μιας κοινωνίας στην οποία η πολιτισμική ποικιλομορφία και ανομοιογένεια είναι ο κανόνας. Μπροστά σε αυτή την πρόκληση βρίσκεται και το δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα.

Ο πλήρης σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των παιδιών και η οικοδόμηση, στο πλαίσιο του σχολείου, μιας κουλτούρας σεβασμού των δικαιωμάτων των παιδιών είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να ανταποκριθεί το κάθε εκπαιδευτικό σύστημα στην πιο πάνω πρόκληση.

Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, καθορίζει το πλαίσιο μέσα στο οποίο η Πολιτεία είναι δεσμευμένη να κινηθεί προκειμένου να δημιουργήσει τις ευκαιρίες και τη δυνατότητα σε όλα τα παιδιά να απολαύσουν τα δικαιώματά τους. Η Σύμβαση υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών στις 20 Νοεμβρίου 1989 και κατέστη μέρος του διεθνούς δικαίου το 1990. Την έχουν κυρώσει όλες οι χώρες μέλη των Ηνωμένων Εθνών (πλην των Η.Π.Α και της Σομαλίας). Η Κύπρος την επικύρωσε το 1991.

Η υιοθέτηση της Σύμβασης αποτελεί, για πολλούς λόγους, την απαρχή μιας νέας εποχής. Αναγνωρίζει το παιδί όχι απλά ως ενήλικα εν τω γίγνεσθαι αλλά ως μια πλήρη και διακριτή προσωπικότητα με εγγενή αξιοπρέπεια και δικαιώματα. Η Σύμβαση θέτει στο επίκεντρο το παιδί και, αφενός, καθορίζει ότι όλες οι ενέργειες πρέπει να λαμβάνονται προς το συμφέρον του και, αφετέρου, αναγνωρίζει στο παιδί το δικαίωμα να εκφέρει άποψη και αυτή να λαμβάνεται υπόψη.

Κάτω από τη Σύμβαση τα δικαιώματα του παιδιού δε συνιστούν πλέον επιλογή αλλά δημιουργούν υποχρεώσεις και ευθύνες που όλοι μας οφείλουμε να προασπίζουμε, να τιμούμε και να σεβόμαστε. Στη Σύμβαση δεν υπάρχει ιεράρχηση των δικαιωμάτων αλλά όλα θεωρούνται σημαντικά και απαραίτητα για την πλήρη ανάπτυξη του παιδιού. Η Σύμβαση υποδεικνύει ότι κάθε παιδί είναι εξίσου σημαντικό. Λαμβάνει υπόψη την πραγματικότητα κάθε παιδιού: ακόμη και του παιδιού που δεν το έχει αγγίξει η κοινωνική και τεχνολογική πρόοδος, του ευάλωτου παιδιού και του παιδιού στο περιθώριο. Ταυτόχρονα, η Σύμβαση αναγνωρίζει την κρατική υποχρέωση για την πλήρη εφαρμογή των δικαιωμάτων του παιδιού. Δεσμεύει το Κράτος να υιοθετήσει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προώθηση και προάσπιση των δικαιωμάτων του παιδιού, τα οποία επιβάλλεται να είναι στο κέντρο της εθνικής πολιτικής διάταξης.

Η Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Παιδιού, το όργανο των Ηνωμένων Εθνών που είναι επιφορτισμένο με την παρακολούθηση της εφαρμογής της Σύμβασης σε κάθε κράτος μέλος, θέλοντας, ακριβώς, να υπογραμμίσει τον ενοποιητικό χαρακτήρα που διέπει τη Σύμβαση έχει καθορίσει 4 βασικές αρχές (που αντλούνται από τις πρόνοιες των Άρθρων 2, 3, 6 και 12) που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη ως καθοδηγητικές για την εφαρμογή όλων των υπολοίπων Άρθρων της Σύμβασης ξεχωριστά. Τούτες είναι:

  • Η Αρχή του Δικαιώματος στη Ζωή, στην Επιβίωση και στην Ανάπτυξη: [Το δικαίωμα του παιδιού στη ζωή και την ανάπτυξη είναι ένα από τα θεμελιώδη δικαιώματά του. Τα Συμβαλλόμενα κράτη έχουν την υποχρέωση να λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να διασφαλίζουν το εγγενές δικαίωμα του παιδιού στη ζωή.]
  • Η Αρχή της Διασφάλισης του Συμφέροντος του Παιδιού: [ Σύμφωνα με την αρχή αυτή, κάθε ενέργεια που λαμβάνεται με σημείο αναφοράς το παιδί (ή κάποια ομάδα παιδιών) θα πρέπει να λαμβάνει πρώτα και πάνω από όλα υπόψη το συμφέρον του ίδιου του παιδιού (ή της ομάδας των παιδιών)].
  • Η Αρχή της Συμμετοχής:[Με βάση την αρχή αυτή, κάθε παιδί έχει δικαίωμα να λαμβάνει πληροφόρηση σχετικά με ότι το αφορά αλλά και να του παρέχονται όλες εκείνες οι ευκαιρίες που θα του επιτρέψουν να διαμορφώσει τις δικές του απόψεις σε σχέση με τα θέματα αυτά. Το παιδί θα πρέπει να έχει την ευκαιρία όχι μόνο να εκφέρει ελεύθερα τις απόψεις του αλλά αυτές να ακούγονται και να λαμβάνονται υπόψη, ανάλογα με την ηλικία και το βαθμό της ωριμότητάς του, στα πλαίσια των διαδικασιών λήψεως αποφάσεων.] και είναι, ακριβώς, γι΄ αυτό το λόγο που έχω τονίσει στην αρχή της ομιλίας μου την τεράστια σημασία του τρόπου με τον οποίο λειτούργησαν τα παιδιά στην ανάπτυξη της δραστηριότητας αυτής.
  • Αρχή της Μη Διάκρισης που ακριβώς αφορά το θέμα που συζητούμε απόψε. Σύμφωνα με την αρχή αυτή, κάθε παιδί έχει δικαίωμα να απολαμβάνει χωρίς καμιά διάκριση όλα τα δικαιώματα που κατοχυρώνονται από τη Σύμβαση και τα Κράτη έχουν υποχρέωσή τους να εξασφαλίζουν ότι όλα τα παιδιά που βρίσκονται στην επικράτειά τους έχουν τη δυνατότητα να τα απολαύσουν.

    Η Σύμβαση προνοεί σχετικά:

    «1. Τα Συμβαλλόμενα Κράτη υποχρεούνται να σέβονται τα δικαιώματα, που αναφέρονται στην παρούσα Σύμβαση και να τα εγγυώνται σε κάθε παιδί που υπάγεται στη δικαιοδοσία τους, χωρίς καμία διάκριση στη φυλή, το χρώμα, το φύλο, τη γλώσσα, τη θρησκεία, τις πολιτικές ή άλλες πεποιθήσεις του παιδιού ή των γονέων του ή των νόμιμων κηδεμόνων του ή την κρατική, εθνική, ή κοινωνική καταγωγή τους, την περιουσιακή τους κατάστασης, την ανικανότητά τους, τη γέννησή τους ή οποιασδήποτε άλλη κατάσταση..

    2. Τα Συμβαλλόμενα Κράτη υποχρεούνται να παίρνουν όλα τα κατάλληλα μέτρα ώστε να εξασφαλίζεται η προστασία του παιδιού έναντι όλων των μορφών διάκρισης ή τιμωρίας, με βάση την υπόσταση, τις δραστηριότητες, τις εκφρασμένες απόψεις ή τις πεποιθήσεις των γονέων του, των νόμιμων κηδεμόνων του ή των μελών της οικογένειάς του.» (Άρθρο 2)

    Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού είναι η πρώτη νομικά δεσμευτική διεθνής Πράξη η οποία ενσωματώνει το πλήρες εύρος των ανθρώπινων δικαιωμάτων – πολιτικών, πολιτιστικών, οικονομικών και κοινωνικών – σε ένα ενιαίο κείμενο. Αναγνωρίζει και διασφαλίζει μεταξύ άλλων, το δικαίωμα του κάθε παιδιού να διατηρεί την ταυτότητά του (Άρθρο 8), το δικαίωμα ελευθερίας σκέψης, συνείδησης και θρησκείας (Άρθρο 14) αλλά και το δικαίωμα να έχει τη δική του πολιτιστική ζωή, να πρεσβεύει και να ασκεί τη δική του θρησκεία ή να χρησιμοποιεί τη δική του γλώσσα από κοινού με άλλα μέλη της ομάδας του (Άρθρο 30).
    Η Σύμβαση αναγνωρίζει επίσης το δικαίωμα κάθε παιδιού στην Εκπαίδευση (Άρθρο 28). Η Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού, στο Γενικό της Σχόλιο Υπ. Αρ. 1 υπογραμμίζει: «Κάθε παιδί έχει δικαίωμα σε μια εκπαίδευση η οποία να είναι σχεδιασμένη κατά τέτοιον τρόπο ώστε, να του παρέχει δεξιότητες ζωής, να ενισχύει την ικανότητά του να απολαμβάνει το πλήρες εύρος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και να προωθεί μια κουλτούρα εμποτισμένη με τις σχετικές με τα ανθρώπινα δικαιώματα αξίες». Σύμφωνα πάντα με την Επιτροπή, η προώθηση της δυνατότητας των παιδιών να απολαύσουν πλήρως τα δικαιώματά τους, θα πρέπει να ενισχύεται από αξίες ενσωματωμένες στις εκπαιδευτικές διαδικασίες.

    Στη Σύμβαση, υπογραμμίζεται ο ρόλος της εκπαίδευσης στην οικοδόμηση μιας κοινωνίας ανοιχτής στη διαφορετικότητα και δεσμευμένης στο σεβασμό και την προώθηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Πιο συγκεκριμένα, προνοείται:
    «Τα Συμβαλλόμενα Κράτη συμφωνούν ότι η εκπαίδευση του παιδιού πρέπει να αποσκοπεί:
    α. Στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού και την ανάπτυξη των χαρισμάτων του και των σωματικών και πνευματικών ικανοτήτων του στη μεγαλύτερη δυνατή έκταση.
    β. Στην ανάπτυξη του σεβασμού για τα δικαιώματα του ανθρώπου και τις θεμελιώδεις ελευθερίες και για τις αρχές που καθιερώνονται στο Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών.
    γ. Στην ανάπτυξη του σεβασμού για τους γονείς του, την ταυτότητά του τη γλώσσα του και τις πολιτιστικές του αξίες, καθώς και του σεβασμού του για τις εθνικές αξίες της χώρας στην οποία ζει, της χώρας από την οποία μπορεί να κατάγεται και για τους πολιτισμούς που διαφέρουν από το δικό του.
    δ. Στην προετοιμασία του παιδιού για μια υπεύθυνη ζωή σε μία ελεύθερη κοινωνία μέσα σε πνεύμα κατανόησης, ειρήνης ανοχής ισότητας των φύλων και φιλίας ανάμεσα σε όλους τους λαούς και τις εθνικές, κρατικές, και θρησκευτικές ομάδες και στα πρόσωπα αυτόχθονης καταγωγής …» (Άρθρο 29)

    Κάθε σχολείο που λειτουργεί με σεβασμό στα δικαιώματα των παιδιών και προωθεί τις αρχές και τις αξίες πάνω στις οποίες αυτά βασίζονται, δεν μπορεί παρά να είναι ένα σχολείο ανοιχτό στη διαφορετικότητα. Ένα σχολείο όπου η ετερότητα γίνεται αντιληπτή ως πηγή πλούτου κι όχι ως έλλειμμα και μειονεξία.

    Ένα τέτοιο σχολείο έχουμε ανάγκη σήμερα στην Κύπρο. Δηλαδή, ένα σχολείο με σαφή διαπολιτισμική διάσταση στο οποίο θα προωθείται και θα καλλιεργείται ο διαπολιτισμικός διάλογος ως «μια διαδικασία που περιλαμβάνει μια ανοιχτή και πλήρους σεβασμού ανταλλαγή θέσεων ανάμεσα σε άτομα και σε ομάδες με διαφορετικό εθνικό, πολιτισμικό, θρησκευτικό και γλωσσικό υπόβαθρο και κληρονομιά, στη βάση της αμοιβαίας κατανόησης και του σεβασμού» .

    Ένα τέτοιο εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει να έχει ως στόχο η εν εξελίξει εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Ένα εκπαιδευτικό σύστημα πολυπολιτισμικό, με απόλυτο σεβασμό στο δικό μας πολιτισμό, ταυτότητα και παράδοση μακριά από μονοπολιτισμικές εμμονές και αξιολογικές πολιτισμικές ιεραρχήσεις, με σεβασμό στην πολιτισμική πολυμορφία και επικεντρωμένο στις διαπολιτισμικές ανταλλαγές . Που θα αφήνει πίσω του την αντίληψη ότι οι πολιτισμοί είναι μονολιθικοί και παραμένουν αναλλοίωτοι στο χρόνο, και θα επιμένει στις διαπολιτισμικές συναντήσεις, δίνοντας την ευκαιρία στα παιδιά να διερευνήσουν πώς, μέσα από αυτές, οι διάφοροι πολιτισμοί αλληλεπιδρούν, αλληλοεπηρεάζονται και εξελίσσονται στο χρόνο. Χρειάζεται ακόμη να στρέψει την προσοχή του στον ξένο, όχι απλά για να τον εντάξει στη δική μας πραγματικότητα, διδάσκοντας του τη γλώσσα και τις συνήθειες του τόπου μας, αλλά και για να συνομιλήσει μαζί του, να τον γνωρίσει και να τον κατανοήσει και γιατί όχι, για να αντλήσει μέσα από τον πολιτισμικό πλούτο που κουβαλά μαζί του. Χρειάζεται ακόμη να καταγγέλλει με θάρρος και παρρησία το ρατσισμό αποκαλύπτοντας την κοινωνική του προέλευση, χωρίς να κρύβεται πίσω από το πρόσχημα είτε της ατομικής προκατάληψης και άγνοιας είτε της παραβατικής συμπεριφοράς.

    Σύμφωνα με την UNESCO η πολιτισμική πολυμορφία συνιστά εξέχον χαρακτηριστικό της ανθρώπινης ύπαρξης και παράλληλα κοινή κληρονομιά της ανθρωπότητας. Στην Οικουμενική Διακήρυξη της UNESCO για την Πολιτισμική Πολυμορφία υπογραμμίζεται ότι αυτή είναι αναγκαία για την ανθρωπότητα όπως η βιοποικιλότητα είναι για τη φύση, καθώς συνιστά πηγή ανταλλαγών, καινοτομίας και δημιουργικότητας (Άρθρο 1). Τονίζεται ότι, η διαφορετικότητα είναι ενσωματωμένη στη μοναδικότητα και τον πλουραλισμό των ταυτοτήτων των ομάδων και των κοινωνιών που συγκροτούν την ανθρωπότητα και για τούτο: «Στις κοινωνίες μας οι οποίες καθίστανται ολοένα και πιο πλουραλιστικές, είναι ουσιαστικό να διασφαλίσουμε την αρμονική αλληλεπίδραση ανάμεσα σε ανθρώπους και ομάδες με πολλαπλές, ποικίλες και δυναμικές πολιτισμικές ταυτότητες καθώς και την επιθυμία τους να ζήσουν μαζί. Οι πολιτικές για τη συμπερίληψη και τη συμμετοχή όλων των πολιτών εγγυούνται την κοινωνική συνοχή, τη ζωτικότητα της κοινωνίας και την ειρήνη» (Άρθρο 3).

    Έχουμε την τύχη να ζούμε σε ένα χώρο με ιδιαίτερα έντονη και διαχρονική πολιτισμική πολυμορφία. Αυτή η πολιτισμική πολυμορφία συνιστά πλούτο για την πατρίδα μας και για τούτο έχουμε χρέος να τη διαφυλάξουμε. H κοινωνιολογική δραστηριότητα (project) που ανέλαβαν να φέρουν σε πέρας, μέσα από την εθελοντική συμμετοχή, τα παιδιά του Λυκείου Παλουριώτισσας συνιστά μια ουσιαστική προσπάθεια στην κατεύθυνση αυτή. Για τούτο, ακριβώς, το λόγο θέλω να συγχαρώ όλα τα παιδιά που έλαβαν μέρος και να τονίσω πόσο περήφανη νιώθω για τους νέους μας σήμερα, όταν οι ίδιοι εθελοντικά επιλέγουν να ασκήσουν το βασικό δικαίωμα της συμμετοχής και να εκφράσουν τις απόψεις τους σε ένα ιδιαίτερα σημαντικό θέμα, αυτό της αρχής της μη διάκρισης, που στην ουσία αφορά τη διασφάλιση σε όλα τα παιδιά και όλους τους ανθρώπους την ίση απόλαυση των δικαιωμάτων τους.

    Συγχαρητήρια αξίζουν, επίσης, και στη Διεύθυνση και το προσωπικό του Λυκείου Παλουριώτισσας γιατί, ακριβώς, λειτουργώντας μέσα στα πλαίσια των αρχών που έχω αναπτύξει, βοηθούν τα παιδιά να καλλιεργήσουν και να προωθήσουν τις ερευνητικές τους δεξιότητες και να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη. Ταυτόχρονα, ενθαρρύνοντας την πρωτοβουλία των παιδιών να διερευνήσουν βασικά και στοιχειώδη ανθρώπινα δικαιώματά, παρέχουν τη δυνατότητα στα παιδιά να διαπιστώσουν, μέσα από βιωματικές εμπειρίες, το πλήρες εύρος των δικαιωμάτων τους. Με την δραστηριότητα αυτή το Λύκειο Παλουριώτισσας αποδεικνύει ότι είναι ένα σχολείο που λειτουργεί με σεβασμό στα δικαιώματα των παιδιών και προωθεί τις αρχές και τις αξίες πάνω στις οποίες αυτά βασίζονται. Τέτοιες πρωτοβουλίες αναβαθμίζουν το κύρος της εκπαίδευσης και είναι άξιες επαίνου.

    Με τις σκέψεις αυτές σας καλώ να απολαύσουμε τη θεατρική παρουσίαση που έχουν ετοιμάσει τα παιδιά.







  • Κατεβάστε το αρχείο Word Omilia Epitropou stin Ekdilosi tou sxoleiou pallouriotissas 26-2-2009.doc


    Πίσω στην προηγούμενη σελίδα





    Back To Top